![](/globalassets/arbetsliv/bildarkiv/2018/augusti/moten.jpg?width=980&quality=95)
Bild: Toa Heftiba/Unsplash
Så ser du till att gå på rätt möten
Publicerat 15 augusti 2018
Möten är bra och helt nödvändiga arbetsverktyg. Men om du ofta sitter på möten och undrar vad du gör där eller vad mötet syftar till, kan det vara dags att våga göra något åt saken.
För många tjänstemän tar möten upp en stor del av arbetsdagen. I synnerhet när det gäller chefer. Enligt en undersökning i tidningen Chef sitter 43 procent av cheferna i möten mer än 10 timmar per vecka.
– Möten är ett ju bra arbetsverktyg, men det är samtidigt viktigt att säkerställa att de möten som hålls har en viss kvalitet. De digitala verktygen har gjort det väldigt lätt att kalla till möte och det går ibland slentrian i det, säger Anki Udd, ledarskapsexpert på chefsorganisationen Ledarna.
Anki Udds tips, om man är den som kallar till möte, är att inte kalla en hel projektgrupp rakt av utan att först fundera över vilka som behövs utifrån mötets agenda. En viss person kanske bara behövs under en del av mötet eller kanske inte alls.
Innan man tackar ja till ett möte bör man säkerställa att det finns en agenda och ett syfte med vad mötet ska uppnå samt en start- respektive sluttid.
– Det är ett minimum, men så ser det tyvärr inte alltid ut, konstaterar Anki Udd.
Att tacka nej till ett möte anser hon inte är oförskämt.
– Tvärtom, det handlar om att man är engagerad och vill att rätt person ska vara på plats. Är du till exempel chef och blir kallad till ett möte där detaljfrågor ska diskuteras som du inte kan, är det kanske bättre att skicka en medarbetare som har den kompetensen istället. Har man inget att bidra med blir det lätt att man bara sitter av tiden.
Gå på rätt möten
- Säkerställ innan mötet att det finns en sluttid för mötet samt ett syfte så att du vet vad som förväntas av dig.
- Om du ska kalla till ett möte fundera en extra gång vilka personer du behöver ha på plats för att uppnå mötets syfte.
- Är du chef? Fundera då om du kan delegera din medverkan på mötet till en medarbetare som är mer insatt i det som ska diskuteras.
- Är det många möten? Rena informationsmöten kan du kanske säga nej till och istället be att få informationen via mejl.
- Alla möten måste inte hållas fysiskt. Att stämma av via Skype kan kännas betydligt mindre betungande än att resa iväg på ett jobbmöte till exempel.
- Boka in mötesfri tid i kalendern för att se till att få tid över till andra arbetsuppgifter.
- Respektera varandras tid! Boka inte in möten utan paus emellan.
![bild på Marianne Zetterblom](/globalassets/arbetsliv/bildarkiv/2016/maj/marianne_600x400.jpg?width=90&mode=crop&heightratio=1&quality=80)
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Möten
-
Teknikstrul på videomöten irriterar
Möten • Det nya arbetslivet med ökat distansarbete har lett till en ny typ av teknikproblem. Videomötesteknik som krånglar och kollegor som inte kan hantera den nya tekniken är stora irritationsmoment på jobbet. Det visar en undersökning där svenska anställda fått frågor om teknikstrul.
-
Så vet du om du behövs på mötet
Möten • Syftet med möten är att de ska vara produktiva. Men allt som oftast kan de upplevas som slöseri med tid.
-
Planera kickoffen så den fungerar för alla
Arbetsklimat • Det som skulle bli en teamstärkande aktivitet på personaldagen kan lätt få motsatt effekt. Några medarbetare sporras av en tävling medan andra upplever det som en mardröm. Hur skapar man en kickoff där alla har kul?
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Fyra av tio chefer jobbar på semestern
Återhämtning • Fler än fyra av tio chefer planerar att jobba på semestern, enligt en ny undersökning. För den som måste vara tillgänglig finns knep att ta till för att jobbet inte ska inkräkta för mycket på ledigheten.
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
Tips till chefen – så lyckas du med feedback
Chef • Feedback är ett viktigt verktyg för att motivera och synliggöra medarbetaren – och avgörande för att en organisation ska utvecklas. Men för att feedbacken ska ha avsedd effekt finns det en hel del att tänka på. Elisabeth Palombo tipsar.