![](/globalassets/arbetsliv/bildarkiv/2018/april/team.jpg?width=980&quality=95)
Bild: Pascal Swier/Unsplash
Så lyckas ni med teamarbetet
Publicerat 20 april 2018
Att sätta ihop team av medarbetare med olika kompetens för att lösa uppgifter har blivit allt vanligare. Men för att teamarbete ska fungera behövs en engagerad ledning, visar en dansk forskningsrapport.
Ingår du i ett team på din arbetsplats som jobbar mer eller mindre självständigt i förhållande till ledningen? Då är du inte ensam. Fler och fler organisationer jobbar så. Men det räcker inte bara att sätta ihop teamen och tro att resten ska gå av sig självt. Teamarbete kräver i själva verket mycket koordinering och uppföljning av hur samarbetet fungerar i teamen, visar en rapport från danska forskningscentret Det Nationale forskningscenter for arbejdsmiljo.
– Några team fungerar bra, de löser uppgifter effektivt och medarbetarna i teamet trivs och är engagerade. Andra team utvecklar konflikter. Teammedlemmarna fungerar inte ihop och man kanske till och med behandlar varandra illa. Men det går faktiskt att utveckla teamens sociala kapital genom träning och stöttning från ledningen, säger forskaren Vilhelm Borg, som skrivit rapporten.
För att teamarbete ska fungera krävs gemensamma spelregler och gemensamma mål för arbetet, enligt rapporten. Om uppgifterna som ska lösas är krävande är det viktigt med tilltro till varandras förmågor. För kreativitet och motivation krävs också att teammedlemmarna känner sig trygga i gruppen.
Så lyckas du med teamarbete
- Tänk igenom syftet Tänk igenom varför ni vill arbeta i team. Vilka arbetsuppgifter och ansvarsområden vinner på ökat samarbete och vilka uppgifter löses bäst individuellt? Är alla överens om vad syftet med teamarbetet är?
- Utbilda chefer Att vara chef på ett företag där man tillämpar teamarbete innebär att man behöver vara bra på att delegera, coacha och entusiasmera medarbetarna. Chefer kan behöva utbildning i teamledarskap.
- Ta fram uppdragsbeskrivningar Ta fram uppdragsformuleringar där det tydligt framgår vilka förväntningar ledningen har på olika gruppers arbete och varför samarbete är så viktigt. Klargör ansvar, befogenheter och resurser.
Källa: Annika R Malmberg Hamilton, coach och teamutvecklare
![bild på Marianne Zetterblom](/globalassets/arbetsliv/bildarkiv/2016/maj/marianne_600x400.jpg?width=90&mode=crop&heightratio=1&quality=80)
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Chef
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
Tips till chefen – så lyckas du med feedback
Chef • Feedback är ett viktigt verktyg för att motivera och synliggöra medarbetaren – och avgörande för att en organisation ska utvecklas. Men för att feedbacken ska ha avsedd effekt finns det en hel del att tänka på. Elisabeth Palombo tipsar.
-
Chefer har svårt att varva ner
Stress • Svenska chefer har generellt bättre hälsa än sina medarbetare. Samtidigt har de svårare att koppla av och dricker oftare alkohol än sina medarbetare.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Fyra av tio chefer jobbar på semestern
Återhämtning • Fler än fyra av tio chefer planerar att jobba på semestern, enligt en ny undersökning. För den som måste vara tillgänglig finns knep att ta till för att jobbet inte ska inkräkta för mycket på ledigheten.
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
Tips till chefen – så lyckas du med feedback
Chef • Feedback är ett viktigt verktyg för att motivera och synliggöra medarbetaren – och avgörande för att en organisation ska utvecklas. Men för att feedbacken ska ha avsedd effekt finns det en hel del att tänka på. Elisabeth Palombo tipsar.