Var fjärde chef vantrivs på jobbet
Publicerat 1 oktober 2018
Mer än var fjärde chef känner psykiskt obehag av att gå till jobbet. I synnerhet gäller det chefer i offentlig sektor. Det visar en ny undersökning.
Jämfört med 2017 är det något fler chefer som upplever psykiskt obehag av att gå till jobbet. Det visar undersökningen Jobbhälsoindex som görs årligen och innefattar cirka 10 000 respondenter.
– Det är naturligtvis oroande att det är så många chefer som på grund av arbetet känner psykiskt obehag att gå till jobbet och att det ökar. De har ju dessutom en arbetsmiljöuppgift att minska den psykiska ohälsan i arbetslivet, säger Johan Parmler vd för Svenskt Kvalitetsindex som står bakom undersökningen.
Chefer i offentlig sektor trivs sämre med sina chefskollegor och arbetskamrater än chefer i privat sektor, enligt undersökningen.
Yngre chefer ser inte meningen med arbetet i samma utsträckning som sina äldre chefskollegor. Det är också betydligt vanligare att de yngre cheferna upplever att deras åsikter inte respekteras jämfört med hur de äldre cheferna upplever sig bli respekterade. Att de äldre cheferna känner sig tryggare i sin chefsroll tycker inte Lars Hjalmarsson är så konstigt. Men han oroas över att de yngre cheferna inte upplever jobbet som tillräckligt meningsfullt.
– Vi är inne i ett generationsskifte på chefsnivå. Om då de yngre cheferna inte ser meningen med jobbet i samma utsträckning som de som "checkar ut" och känner obehag inför jobbet, då har vi en jobbig tid framför oss i arbetslivet, säger Lars Hjalmarsson på Jobbhälsoindex i Sverige.
Jobbhälsoindex
Jobbhälsoindex har genomförts årligen sedan 2007 består av ett 70-tal olika frågor om arbetsförhållanden, hälsa, sjukfrånvaro, motivation, medarbetarnöjdhet etc samt därutöver ett flertal andra variabler. För 2018 har ca 10 000 respondenter besvarat frågorna i Jobbhälsoindex av ett totalt representativt urval på drygt 17 200 personer som arbetar minst halvtid i åldersgruppen 20 – 65 år.
![bild på Marianne Zetterblom](/globalassets/arbetsliv/bildarkiv/2016/maj/marianne_600x400.jpg?width=90&mode=crop&heightratio=1&quality=80)
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
För lite snack om osynligt arbete
Jämställdhet • Hålla i insamlingen till kollegan som fyller år, fixa fikabröd till mötet och vattna blommorna. Så kallade osynliga arbetsuppgifter finns på alla arbetsplatser. Men det pratas alldeles för lite om dem, enligt en ny undersökning.
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Fyra av tio chefer jobbar på semestern
Återhämtning • Fler än fyra av tio chefer planerar att jobba på semestern, enligt en ny undersökning. För den som måste vara tillgänglig finns knep att ta till för att jobbet inte ska inkräkta för mycket på ledigheten.
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
Tips till chefen – så lyckas du med feedback
Chef • Feedback är ett viktigt verktyg för att motivera och synliggöra medarbetaren – och avgörande för att en organisation ska utvecklas. Men för att feedbacken ska ha avsedd effekt finns det en hel del att tänka på. Elisabeth Palombo tipsar.