Var fjärde chef vantrivs på jobbet
Publicerat 1 oktober 2018
Mer än var fjärde chef känner psykiskt obehag av att gå till jobbet. I synnerhet gäller det chefer i offentlig sektor. Det visar en ny undersökning.
Jämfört med 2017 är det något fler chefer som upplever psykiskt obehag av att gå till jobbet. Det visar undersökningen Jobbhälsoindex som görs årligen och innefattar cirka 10 000 respondenter.
– Det är naturligtvis oroande att det är så många chefer som på grund av arbetet känner psykiskt obehag att gå till jobbet och att det ökar. De har ju dessutom en arbetsmiljöuppgift att minska den psykiska ohälsan i arbetslivet, säger Johan Parmler vd för Svenskt Kvalitetsindex som står bakom undersökningen.
Chefer i offentlig sektor trivs sämre med sina chefskollegor och arbetskamrater än chefer i privat sektor, enligt undersökningen.
Yngre chefer ser inte meningen med arbetet i samma utsträckning som sina äldre chefskollegor. Det är också betydligt vanligare att de yngre cheferna upplever att deras åsikter inte respekteras jämfört med hur de äldre cheferna upplever sig bli respekterade. Att de äldre cheferna känner sig tryggare i sin chefsroll tycker inte Lars Hjalmarsson är så konstigt. Men han oroas över att de yngre cheferna inte upplever jobbet som tillräckligt meningsfullt.
– Vi är inne i ett generationsskifte på chefsnivå. Om då de yngre cheferna inte ser meningen med jobbet i samma utsträckning som de som "checkar ut" och känner obehag inför jobbet, då har vi en jobbig tid framför oss i arbetslivet, säger Lars Hjalmarsson på Jobbhälsoindex i Sverige.
Jobbhälsoindex
Jobbhälsoindex har genomförts årligen sedan 2007 består av ett 70-tal olika frågor om arbetsförhållanden, hälsa, sjukfrånvaro, motivation, medarbetarnöjdhet etc samt därutöver ett flertal andra variabler. För 2018 har ca 10 000 respondenter besvarat frågorna i Jobbhälsoindex av ett totalt representativt urval på drygt 17 200 personer som arbetar minst halvtid i åldersgruppen 20 – 65 år.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Konflikter på jobbet kostar miljonbelopp
Arbetsklimat • En vanlig föreställning om konflikter är att de bara drabbar dem som bråkar. Men faktum är att en konflikt mellan två medarbetare påverkar hela arbetsplatsen och kostnaderna kan bli mycket höga om de får fortgå, enligt organisationskonsulten Sofia Lundahl.
-
Vågar du säga förlåt på jobbet?
Arbetsklimat • Vi borde bli bättre på att säga förlåt på jobbet, enligt organisationspsykologen Anna Derwinger Hallberg. En förlåtande kultur är bra för relationerna.
-
Relationen till chefen viktigast
Arbetsklimat • Relationerna på arbetsplatsen spelar stor roll för hur nöjda vi är med vårt arbete och hur engagerade vi känner oss. Men den viktigaste relationen är den vi har till vår chef, visar en ny studie.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Få koll på stressen med täta och korta mätningar
Stress • Att genomföra korta, återkommande mätningar, så kallade pulsmätningar, är ett bra sätt att stämma av hur medarbetarna mår och hur arbetsbelastningen är.
-
Svenska företag riskerar att halka efter i AI-utvecklingen
AI • En majoritet av de som använder AI på jobbet använder verktyg som de skaffat sig privat.
-
Prisad arbetsmiljöinsats minskade olyckorna
Arbetsmiljöarbete • Efter flera år med ett ökande antal olycksfall lyckades Guldfågeln vända trenden. Avgörande för att lyckas har varit att skapa engagemang hos medarbetarna och förståelse för att alla spelar en viktig roll i arbetsmiljöarbetet.