En av tre chefer skippar lunch med kollegor
Publicerat 21 mars 2019
Var tredje chef väljer att hoppa över att äta lunch med kollegorna för att de har för mycket att göra på jobbet. Det visar en ny undersökning.
Att gå ut och äta lunch med kollegor är ett sätt att få återhämtning på jobbet. Men nu visar en undersökning från fackförbundet Unionen att bland det första många chefer gör när de känner sig stressade är att hoppa över gemensam lunch. Bland tjänstemän som har en chefsbefattning uppger så många som var tredje chef att de hoppa över lunchen med kollegorna en eller flera gånger i veckan på grund av hög arbetsbelastning.
– För att orka med en hektisk arbetsdag är det viktigt att ta en rast. Är du chef behöver du även tänka på vilka signaler du skickar till dina medarbetare. Om chefen jobbar i stället för att ta en lunchrast kommer medarbetarna tro att även de förväntas jobba på lunchen, säger Marina Åman 2:e vice ordförande Unionen, i en kommentar.
Undersökningen visar också att många tjänstemän med chefsbefattning ställer in fritidsaktiviteter för att de är för trötta efter jobbet.
– Även du som är chef ska ha en rimlig arbetsbelastning där det är möjligt att äta lunch och ta rast. Chefen ska inte vara utmattad vid dagens slut, säger Marina Åman.
Totalt deltog 2 483 personer i undersökningen som gjordes av Novus på uppdrag av Unionen.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Chef
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
-
För mycket makt gör ledarskapet svagare
Chef • Hur stark kan en verksamhet bli om den bygger på rädsla snarare än delaktighet? Forskning visar att när chefer har för stort inflytande tystnar de röster för innovation och utveckling.
-
Bättre resultat när chefen visar medkänsla
Arbetsklimat • I sin nya bok om compassionfokuserat ledarskap visar psykologerna Gabriela Jones och Alexandra Thomas hur medkänsla på jobbet kan lyfta både människor och resultat.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
För mycket makt gör ledarskapet svagare
Chef • Hur stark kan en verksamhet bli om den bygger på rädsla snarare än delaktighet? Forskning visar att när chefer har för stort inflytande tystnar de röster för innovation och utveckling.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.