Hoppa till huvudinnehållet
Pernilla Johansson, vd för Clarion Hotel Arlanda
Uppdrag

Hotellchefen som engagerat sig mot sexhandel

Hennes arbete mot sexhandel har fått hotellbranschen att vakna och ta sitt ansvar – men också skapat engagerade medarbetare. Pernilla Johansson, hotelldirektör på Clarion hotel Arlanda airport tror att omtanke och socialt engagemang även skapar stolthet i yrkesrollen.

Omtanke och medmänsklighet. Det är två viktiga hållpunkter för hotelldirektören Pernilla Johansson, som blev medveten om att hotellen i city blivit en ofrivillig arena för människohandel redan när hon började som hotellchef 2001 på Scandic Sergel plaza, som ligger intill Malmskillnadsgatan i centrala Stockholm.

Hon engagerade sig i frågan och var med och startade en utbildning för personalen för att motverka prostitution på hotell, vilket är något hon har fortsatt med i sin nuvarande position som hotelldirektör för Clarion hotel Arlanda airport. Där tog hon också nyligen initiativ till ett nätverk, med syftet att upptäcka och motverka människohandel på flygplatsen.

Utbildningen stärker medarbetarna i deras yrkesroller och gör dem tryggare på jobbet, anser Pernilla Johansson.

– Det är framförallt personalen i bar och reception som utbildas i att veta vad de ska göra i misstänkta situationer. Jag upplever att de tycker att det är skönt att vi lyfter på locket till den här frågan.

Att bädda för en god arbetsmiljö gör man just genom att personalen känner en stolthet över att gå till jobbet – och genom att de blir sedda och får påverka sin egen situation, enligt Pernilla Johansson.

Bland annat håller personalen schemalagda samtal en till två gånger i månaden med sin chef, där agendan ägs av medarbetaren. Där har de möjlighet att komma med idéer och samtala i lugn och ro, berättar Pernilla Johansson.

– Nu senast i veckan kom frukostteamet med idén att de vill bjuda in sina kollegor att lära sig dans från olika delar av världen, alltifrån flamenco till hiphop.

För Pernilla Johansson är en bra ledare prestigelös, konsekvent och står längst fram när ”skiten träffar fläkten”, som hon uttrycker det. Som häromdagen när det var trafikkaos på Arlanda med inställda flyg och receptionen snabbt fylldes med trötta och otåliga gäster som ville boka ett hotellrum.

– Att bara stå längst bak och peka med hela handen inger inte förtroende och respekt. I ett sådant läge krävs i stället att någon kavlar upp ärmarna och tar ett helhetsgrepp. Jag åkte in och började bädda sängar och ringa in närboende kollegor.

Clarion hotel Arlanda airport har prisats vid två tillfällen som Clarions bästa hotell och då bland annat för de nöjdaste medarbetarna inom Clarion.

Pernilla Johansson tror att det delvis beror på att de är bra på att visa uppskattning för varandra. Som att de aldrig glömmer någons födelsedag och en gång i månaden utser en servicehjälte som får ta emot alla tänkbara hyllningar.

– Vi brukar överraska dem mitt i driften, med guldhattar och konfetti, gärna inför både kollegor och gäster. Sedan får de en liten present och en inramad bild i personalmatsalen.

Hon poängterar dock att det inte alltid går att vada i glitter utan att det är viktigt att som chef också våga vara rak och ta obehagliga beslut.

– Mitt ansvar är att hitta en balans i det här, och jag tycker att jag har lyckats hittills.

PERNILLAS TIPS

För ett bra ledarskap

  • Lägg krut på att förstå andra. Det blir mer trovärdigt om du vet vilka du leder. Försök förstå var de är – inte var du vill att de ska vara, annars riskerar du att komma med fel verktyg.
  • Våga hålla blicken i horisonten. Var proaktiv i alla led. Fundera hela tiden på vilka beslut du behöver ta för att ligga steget före, så att dina medarbetare har någon att följa.
  • Var ärlig och prestigelös. Utge dig inte för att kunna något som du inte kan. När du är prestigelös upplevs du som äkta.
bild på Tina Harr

Tina Harr

Mer om Uppdrag

Senaste om Ledarskap