Ta reda på fakta istället för att gissa
Publicerat 15 maj 2019
Gissar du dig till arbetsplatsens problem och behov eller utgår du från fakta? Rätt svar är alltför ofta: du gissar. Det hävdar stress- och arbetsmiljöforskaren Dan Hasson som i en ny bok lanserar en metod för att utveckla organisationer baserat på fakta.
Som människor tenderar vi att vilja göra det lätt för oss, vilket ofta innebär att vi gör bedömningar baserade på förutfattade meningar istället för fakta. Att ta reda på fakta upplevs som mer tidskrävande och komplicerat.
I den nyutkomna boken Faktastiskt – rätt strategier för ledare och HR beskrivs beskriver Dan Hasson en metod för att arbeta med organisationsutveckling och arbetsmiljö utifrån faktabaserade processer, mätningar och dialoger. I en faktabaserad dialog är chefens roll inte är att ge svar eller gissa vad medarbetarna behöver utan att istället ta reda på fakta om vad medarbetarnas behöver och vill.
– Tänk dig en chef som en fredag eftermiddag får resultatet från sin medarbetarenkät. Hen har fått 80 staplar, varav en stor del är röda. På vilka grunder vet hen inte. Chefen mår jättedåligt, har ångest hela helgen och tänker att nu måste jag lösa det här. Men efter att ha lärt sig jobba faktabaserat tänker chefen istället: 'Det här behöver jag förstå vad det betyder. Nu ska jag ta hjälp av mina medarbetare att förstå vilka insatser de förväntar sig, om de ens förväntar sig några.' Och chefens roll blir at bedöma medarbetarnas förslag, återkoppla vilka åtgärder som kan göras och vilka som inte kan göras, för att även få bort sådana förväntningar, säger Dan Hasson.
Att mäta faktabaserat kräver även kunskap om mätmetoder, som enkäter, eftersom organisationer ofta använder enkäter för att samla in information. Dan Hasson anser att många enkäter som företag använder inte ens är validerade, det vill säga testade för att veta om det enkäten säger sig mäta också är det enkäten faktiskt mäter. Därför är det viktigt att den som köper enkäter kan ställa rätt frågor och att företaget tar reda på fakta om enkäter och mätmetoder innan en undersökning köps in.
– Har man 500 medarbetare behöver man lägga ned de timmarna, enkäterna kan ju vara ett underlag för insatser på flera miljoner.
Boken ger därför baskunskaper om enkäter: vad som gör en bra enkät, hur en enkät som ska mäta förändring behöver vara konstruerad, hur du vet att en enkät är validerad och vad du behöver vara uppmärksam på när det gäller frågors och svarsalternativs konstruktioner. Den beskriver också varför det är viktigt att mäta tvådimensionellt – till exempel inte bara fråga om arbetsbelastningen är hög, utan även fråga om detta upplevs som ett problem.
Boken avlivar också myter om stress, som att alla personer med stressdiagnoser får permanenta hjärnskador och aldrig kommer bli friska igen. Ett centralt tema är vikten av att jobba proaktivt med mål och sätta mål som fokuserar på önskat läge, inte på vad företaget vill undvika. Boken innehåller därför också ett avsnitt om "målstyrd rehabilitering" – ett område som var en av huvudanledningarna till att han skrev boken.
– Problemen med rehabilitering i dag är att den ter sig väldigt slumpmässig och att man beställer företagshälsovård som man inte skulle beställa några andra tjänster. Kanske får man tillbaka en person, kanske inte. Och det kan hända att du får tillbaka en medarbetare som säger att läkare och psykolog sagt att personen måste ha ett rum med sjöutsikt. Men vi har ju bara kontorslandskap? Då står man inför ett etiskt dilemma som ledare. Det är inte enkelt och det kan bli kostsamt. Och hur ska du göra med de andra medarbetarna? Istället behöver man sätta upp rehabprocessen som vilket annat projekt som helst, med en tydlig plan, tydliga leverabler och med bättre samarbete mellan aktörerna. Jobba utifrån fakta och mål även här.
Carin Hedström
Mer om Chef
-
Information och stöd viktigt vid varsel
Chef • Det finns metoder att använda för att göra situationen så bra som möjligt vid varsel och uppsägningar på företaget.
-
Mellanchefen – jobbets kameleont
Chef • Mellancheferna ska vara lojala mot ledningen samtidigt som de ska stå på medarbetarnas sida. Det kan leda till stress och sämre ledarskap, visar en ny studie.
-
”Många gömmer sig bakom manualer och processer”
Chef • Ledarskap som bygger på förtroende och självständiga medarbetare, skapar mer effektiva och innovativa organisationer. Det anser Louise Bringselius, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, som i sin nya bok visar hur denna ledarstil kan omsättas i praktiken.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Få koll på stressen med täta och korta mätningar
Stress • Att genomföra korta, återkommande mätningar, så kallade pulsmätningar, är ett bra sätt att stämma av hur medarbetarna mår och hur arbetsbelastningen är.
-
Svenska företag riskerar att halka efter i AI-utvecklingen
AI • En majoritet av de som använder AI på jobbet använder verktyg som de skaffat sig privat.
-
Prisad arbetsmiljöinsats minskade olyckorna
Arbetsmiljöarbete • Efter flera år med ett ökande antal olycksfall lyckades Guldfågeln vända trenden. Avgörande för att lyckas har varit att skapa engagemang hos medarbetarna och förståelse för att alla spelar en viktig roll i arbetsmiljöarbetet.