Chefer och medarbetare ser olika på arbetsmiljön
Publicerat 18 februari 2020
Blir inte arbetsklimatet bättre trots att ni i åratal gjort mätningar och olika insatser? Det kan bero på att chefer och medarbetare har olika problembild och olika syn på hur bra arbetsmiljön egentligen är, enligt en ny forskningsstudie.
Hela 60 procent av cheferna har en annan syn på hur väl saker som ledarskap, teamarbete och säkerhetsklimat fungerar på arbetsplatsen. Av dessa tenderar 30 procent av cheferna att överskatta hur bra arbetsmiljön är och 30 procent att underskatta – det vill säga de ser mer negativt på arbetsmiljön än vad medarbetarna gör. Det visar en forskningsstudie av Henna Hasson, professor i implementeringsvetenskap och Ulrica Von Thiele Schwarz, docent i psykologi, båda vid Karolinska Institutet.
– Man ser inte världen på samma sätt. Både inom en medarbetargrupp finns det olika syn men kanske framförallt mellan chefer och medarbetare inom en organisation, sa Ulrica Von Thiele Schwarz när studien presenterades på ett seminarium arrangerat av AFA Försäkring.
En särskild riskfaktor som forskarna uppmärksammat är när chefer överskattar arbetsklimatet och ledarskapet. Det kan till exempel leda till en tystnadskultur där medarbetare drar sig för att påtala brister och problem.
Att chefer och medarbetare ser olika på arbetsmiljön påverkar både chefer och medarbetare negativt, enligt studien. Medarbetarna upplever mer stress och har sämre tilltro till sin egen förmåga i grupper där det saknas samsyn om arbetsmiljön. Chefer skattar sin hälsa och sitt ledarskap sämre.
– Man kan kanske tro att det bara är chefen som påverkar medarbetarnas hälsa och inte tvärtom. Men det är klart att även chefen påverkas när det råder väldigt olika syn på arbetsplatsen kring arbetsmiljöfrågor, sa Ulrica Von Thiele Schwarz
En annan konsekvens av att chefer och medarbetarna ser olika på arbetsmiljön är att de åtgärder och förbättringar som görs inte får önskad effekt.
– Ibland kan det till och med vara bättre att vara överens om att det fungerar dåligt. Men att medarbetarna är överens om att chefen är dålig är däremot inte bra för arbetsmiljön, sa hon.
Forskarnas slutsats är att om man vill lyckas med förbättringar av arbetsmiljön måste man ta reda på både hur medarbetarna och cheferna ser på frågor som arbetsklimat och ledarskap. I dag görs nästan uteslutande sådana undersökningar på medarbetarnivå.
![bild på Marianne Zetterblom](/globalassets/arbetsliv/bildarkiv/2016/maj/marianne_600x400.jpg?width=90&mode=crop&heightratio=1&quality=80)
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
För lite snack om osynligt arbete
Jämställdhet • Hålla i insamlingen till kollegan som fyller år, fixa fikabröd till mötet och vattna blommorna. Så kallade osynliga arbetsuppgifter finns på alla arbetsplatser. Men det pratas alldeles för lite om dem, enligt en ny undersökning.
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Fyra av tio chefer jobbar på semestern
Återhämtning • Fler än fyra av tio chefer planerar att jobba på semestern, enligt en ny undersökning. För den som måste vara tillgänglig finns knep att ta till för att jobbet inte ska inkräkta för mycket på ledigheten.
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
Tips till chefen – så lyckas du med feedback
Chef • Feedback är ett viktigt verktyg för att motivera och synliggöra medarbetaren – och avgörande för att en organisation ska utvecklas. Men för att feedbacken ska ha avsedd effekt finns det en hel del att tänka på. Elisabeth Palombo tipsar.