Tips – upphandla arbetsmiljö- och hälsotjänster
Publicerat 31 januari 2020
Ska ni upphandla en arbetsmiljö- eller hälsotjänst? Bra, det är väl bara att göra, eller? Ett vanligt fel när tjänster ska upphandlas är att det bara görs utan att man funderar över vilket behov som ska fyllas. Men genom att låta processen ta lite tid, analysera behoven och ställa kritiska frågor blir slutresultatet ofta mycket bättre.
1. Gör en behovsanalys
Ha inte bråttom när ni ska upphandla en arbetsmiljö- eller hälsotjänst. Den viktigaste frågan att ställa sig när det är dags att upphandla är varför ni överhuvudtaget ska köpa tjänsten. För att kunna besvara den frågan är det viktigt att göra en behovsanalys (se faktaruta här intill). Ett behov kan vara upplevt, det vill säga ni känner att det är något som inte fungerar på arbetsplatsen. Men ett behov kan också vara att uppfylla det som lagen kräver.
2. Ta reda på fakta om tjänsten
När en arbetsmiljö- eller hälsotjänst ska köpas in är det viktigt att ta reda på så mycket som möjligt om den. Välj tjänster som är baserade på forskning. Men nöj er inte där. Forskning är bra, men bara för att något är framtaget utifrån vetenskap behöver det inte vara en bra tjänst. Forskning kan vara ofullständig eller dåligt utförd och därför är det viktigt att se på vilket sätt produkten eller tjänsten är vetenskapligt baserad. Bra frågor att ställa om tjänsten eller produkten är om den är framtagen för den målgrupp som ni tänker använda den på samt om materialet är utvärderat och om utvärderingen finns publicerad.
3. Undersök olika alternativ
Det finns en väldig mängd utförare och de skiljer sig åt i storlek, kvalitet, bakgrund och så vidare. En fråga att ställa sig om utföraren är hur deras förmåga att vara kritiska mot sin egen verksamhet och sina egna produkter ser ut. En person som ärligt kan svara att det finns brister i produkten de erbjuder och att dessa är kartlagda är tecken på en mer pålitlig person än en som inte kan se några egna brister alls. Vi bör som upphandlare ställa frågorna om vilka brister som finns, vilka som är leverantörens bästa konkurrenter och så vidare. En leverantör som känner till sina konkurrenter har ofta bra koll på branschen.
4. Byt leverantör då och då
Det är lätt hänt att hålla fast vid en tjänst även om man är missnöjd med den. Kanske har man investerat mycket pengar i en lösning och ser det som ett misslyckande att byta. Men fundera över behoven på längre sikt och väck frågan då och då om det finns någon annan som kan leverera det ni behöver.
Källa: Mattias Lundberg, docent i psykologi vid Umeå universitet
Behovsanalys
- Regulatoriskt behov: föreskrifter kräver att vi har en viss tjänst.
- Upplevt behov: vi känner att det är något som inte funkar. Här är det viktigt att fundera på vad som ger uttryck för den upplevda problematiken och vad som kan ligga bakom.
- Påkallat behov: en blandning av de regulatoriska och upplevda behoven. Det kan finnas någon form av yttre indikation, kanske visar en genomförd enkät att det finns brister och vi tycker att det är tillräckligt konkret.
- Reellt behov: här är det tydligt vad som är behovet.

Per Fahlén
per.fahlen@prevent.seMer om Arbetsmiljöarbete
-
Unga kvinnor mest utsatta på jobbet
Arbetsmiljöarbete • Var fjärde ung kvinna har det senaste året utsatts för hot eller våld på jobbet. De löper också större risk än andra grupper att drabbas av kränkande särbehandling och sexuella trakasserier. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket.
-
Kontoret ena dagen – grönsakslandet nästa
Hybridkontor • Därför mår vi bra av att odla. I Frankrike har en ny sorts hybridjobb vuxit fram där tjänstemän kombinerar kontorsarbete med odling några dagar i månaden. Så vad är det egentligen som gör att många upplever odling som läkande och finns det lärdomar att ta med sig in på kontoret?
-
Konsten att få arbetsmiljöarbetet att bli en del av vardagen
Arbetsmiljöarbete • Systematiskt arbetsmiljöarbete riskerar ofta att bli en pappersprodukt snarare än en levande process. Så hur får man det att hålla över tid? Arbetsmiljöutbildaren Mikael Rehnberg delar med sig av sina bästa råd – och pekar ut de vanligaste misstagen.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
För mycket makt gör ledarskapet svagare
Chef • Hur stark kan en verksamhet bli om den bygger på rädsla snarare än delaktighet? Forskning visar att när chefer har för stort inflytande tystnar de röster för innovation och utveckling.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.