Återgång till arbetsplatsen bör ske stegvis
Publicerat 9 augusti 2021
Många har mått dåligt av att jobba hemma under pandemin. Inför en eventuell återgång till arbetsplatsen i höst är det viktigt att stämma av hur medarbetarna mår samt erbjuda en stegvis återgång, enligt Charlotte Valleskog, tf chefspsykolog på företagshälsan Feelgood.
För många som mått dåligt under pandemin kan det vara ett stort steg att återvända till sin arbetsplats. En del har levt isolerade en längre tid med få sociala kontakter. Som arbetsgivare är det därför viktigt att i god tid kommunicera och förbereda medarbetarna för en återgång när arbetsplatsen stegvis öppnar igen, enligt Charlotte Valleskog, tf chefspsykolog och organisationskonsult på Feelgood.
– En av de faktorer som är viktigast för de här personerna som har oro och inte mår bra är att få förbereda sig inför det här och kanske redan nu lägga upp en plan, säger hon.
Ett sätt att underlätta återgången är att låta den ske stegvis, något som även är bra ur ett smittspridningsperspektiv. Medarbetare kan till exempel i dialog med arbetsgivaren få fortsätta jobba hemma och kanske komma in till jobbet en dag i veckan, för att sedan trappa upp med fler dagar.
– Det är så man jobbar med individer i samtal också. Man sätter ett slutligt mål. Det är dit jag vill och så ska jag ta de här mindre stegen på vägen. Att man börjar med saker som är mindre oroande, stressande eller ångestväckande.
De som drabbas av psykisk ohälsa uppger ofta att det är den sociala biten som upplevs som svårast. Därför kan man även där jobba stegvis med att låta dem vara med på möten, fikaraster eller andra sociala tillställningar. Samtidigt är det viktigt att de som mår dåligt inte börjar exkludera sig själva från sammanhang där de egentligen skulle vilja ingå.
– Det handlar om att hitta en gråzon, inte hamna i svart eller vitt – vara med eller inte vara med – utan att försöka förhandla fram en kompromiss som både känns okej för arbetsgivaren och medarbetaren, säger Charlotte Valleskog.
För många har det fungerat bra att arbeta hemma under pandemin. Men det finns också de som har haft det tufft med en hög belastning under en längre tid. För att undvika att de "trillar över kanten" och drabbas av psykisk ohälsa behöver arbetsgivaren göra uppföljningar under hösten.
– Personer i kris biter ihop. Man står ut, kämpar på och känner inte efter så mycket utan är bara inriktad på att ta sig igenom den här krisen. Det kan bli först när man slappnar av och allting börjar bli lite mer normalt som alla symptom kommer.
En strategi kan vara att börja med någon slags uppstartssamtal inför hösten och stämma av med medarbetarna: Hur har du haft det? Vad har varit bra? Vad har inte varit bra? Är det något vi kan göra för att underlätta din situation?
Chefer tycker ofta att det är svårt att hantera och förhålla sig till medarbetare som drabbas av psykisk ohälsa, menar Charlotte Valleskog.
– Många chefer som jag träffar säger att de inte vet så mycket om psykisk ohälsa. Man är osäker. Ställer jag för höga krav? Eller ska jag släppa allt? Vad är rätt? Och mitt råd till cheferna i det läget är att du ska ställa krav, men rimliga krav, för det är ingen medarbetare som vill ha en helt kravlös tillvaro där ingen bryr sig om man är med på möten eller inte.
Det finns också de som har utvecklat ett riskbruk eller beroende av alkohol under pandemin och isoleringen i hemmet. Det viktigaste då är att arbetsgivaren avdramatiserar situationen och informerar om vilka former av stöd man har rätt till och som finns tillgängliga på arbetsplatsen.
– Man ska försöka normalisera den här typen av frågor eftersom de är så oerhört känsliga och skamfyllda. Det hjälper ganska mycket att arbetsgivaren bara säger att det här inte är unikt. Det är inte bara en person som har det här problemet utan det är 30 procent av befolkningen som har ett riskbruk av alkohol, säger Charlotte Valleskog.
![bild på Krister Zeidler](/globalassets/arbetsliv/skribenter-och-kronikorer/krister_130x85.jpg?width=90&mode=crop&heightratio=1&quality=80)
Krister Zeidler
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Lästips i sommar
Arbetsmiljöarbete • Har du missat Arbetslivs artiklar i vår? Ingen fara, nu får du chansen igen. Här är vårens mest lästa artiklar.
-
Klimatförändringar ingår i ny arbetsmiljöstrategi
Arbetsmiljöarbete • För första gången ingår klimatförändringarnas påverkan på arbetsmiljön i uppdraget att ta fram en ny arbetsmiljöstrategi.
-
Låg tillgång på företagshälsovård där behovet är som störst
Arbetsmiljöarbete • Att ha ont i kroppen är vanligare i yrken med låga kvalifikationskrav. Samtidigt är tillgången på företagshälsovård som lägst i dessa grupper.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Fyra av tio chefer jobbar på semestern
Återhämtning • Fler än fyra av tio chefer planerar att jobba på semestern, enligt en ny undersökning. För den som måste vara tillgänglig finns knep att ta till för att jobbet inte ska inkräkta för mycket på ledigheten.
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
Tips till chefen – så lyckas du med feedback
Chef • Feedback är ett viktigt verktyg för att motivera och synliggöra medarbetaren – och avgörande för att en organisation ska utvecklas. Men för att feedbacken ska ha avsedd effekt finns det en hel del att tänka på. Elisabeth Palombo tipsar.