
Bild: Falck
Ny krisstödslinje för oroliga anställda
Publicerat 24 mars 2022
Sedan kriget i Ukraina startade märker företagshälsan Previa av en ökande oro på arbetsplatserna. Vart femte samtal till Previas särskilda krisstödslinje handlar om oro kopplat till det pågående kriget.
Arbetsplatsen har en viktig funktion under kriser, enligt Anna Wickberg, specialistpsykolog på Falck Healthcare som tillhandahåller krisstödslinjen på uppdrag av Previa.
– För många blir arbetsplatsen viktig för sociala möten där det finns möjlighet att prata och bearbeta tillsammans. Men för en del är det också en plats där det finns utrymme för en paus från alla orostankar, säger Anna Wickberg.
Många påverkas av kriget i Ukraina. Vissa är direkt berörda medan andra känner en oro för utvecklingen i Europa. Som chef och kollega är det viktigt att förstå att alla påverkas och att vi har olika grundförutsättningar att hantera den osäkerhet som vi nu tvingas leva i, säger Anna Wickberg.
Stäm av oftare
Som chef och kollega är det viktigt att stötta varandra.
– Om det finns personer på arbetsplatsen som har direkt anknytning till Ukraina eller har tidigare erfarenheter från att ha behövt fly från krig kan du som chef behöva ta mer kontakt, speciellt om personen arbetar mycket hemifrån. Höra av dig oftare, stäm av hur medarbetaren mår och fråga vad den behöver från dig som arbetsgivare, säger Anna Wickberg.
Viktigt med tydlighet
Som organisation är det viktigt att förmedla trygghet och stabilitet. Visa att företaget har koll på det som sker i världen och att läget är under kontroll utifrån den egna verksamheten, enligt Anna Wickberg.
– Att se till så att medarbetarna får regelbunden information är något konkret som du kan göra som chef. Var tydlig med vilka stödinsatser som finns tillgängliga, erbjud ditt stöd och visa empati och förståelse. Om informationen är tydlig, saklig och ärlig kan det ge en lugnande effekt.
Hantera oro på jobbet
Normalisera oron Att känna oro på grund av kriget är normalt oavsett om du är direkt berörd eller inte.
Håll fast vid rutiner Var noga med att vila, äta och gå till jobbet som vanligt. Det är vilsamt för hjärnan att ha en förutsägbarhet i vardagen och i kristider kan dagliga rutiner vara ännu viktigare.
Pausa nyhetsflödet Det är naturligt att söka information i osäkra situationer. Om du ofta läser och uppdaterar nyhetsflödet på ett sätt som du själv känner ökar på stressen, då kan det vara bra att dra ner på det eller ta en paus. Att hela tiden matas men information kan ge en falsk känsla av kontroll och är sällan hjälpsamt.
Ta hjälp vid behov Om oron och stressen blir så stor att du får svårt att sova eller koncentrera dig på jobbet kan det vara bra att ta hjälp utifrån. Prata med din arbetsgivare om vilket stöd du kan få!

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Kontoret ena dagen – grönsakslandet nästa
Hybridkontor • Därför mår vi bra av att odla. I Frankrike har en ny sorts hybridjobb vuxit fram där tjänstemän kombinerar kontorsarbete med odling några dagar i månaden. Så vad är det egentligen som gör att många upplever odling som läkande och finns det lärdomar att ta med sig in på kontoret?
-
Konsten att få arbetsmiljöarbetet att bli en del av vardagen
Arbetsmiljöarbete • Systematiskt arbetsmiljöarbete riskerar ofta att bli en pappersprodukt snarare än en levande process. Så hur får man det att hålla över tid? Arbetsmiljöutbildaren Mikael Rehnberg delar med sig av sina bästa råd – och pekar ut de vanligaste misstagen.
-
Nio tips för ett långt och friskt arbetsliv
Äldre • Nästa år höjs pensionsåldern vilket till exempel innebär att dagens 30- och 40-åringar tidigast kan ta ut pension från 66 års ålder. Samtidigt uppger allt fler att de varken vill eller kan arbeta ända fram till pensionen.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.
-
Så styr du upp din arbetsdag
Stress • Chefens arbetsdag är fylld av stress. Men det finns knep att ta till för att få en mer balanserad vardag.
-
Bättre resultat när chefen visar medkänsla
Arbetsklimat • I sin nya bok om compassionfokuserat ledarskap visar psykologerna Gabriela Jones och Alexandra Thomas hur medkänsla på jobbet kan lyfta både människor och resultat.