
Bild: Istock
Avlastande samtal bra efter svåra händelser
Publicerat 26 juni 2023
Krisstöd i form av avlastande samtal är ett sätt att göra en traumatisk händelse begriplig och sänka stressnivåerna. Men samtalet bör ledas av en utbildad krishanterare.
Krisexperten Stefan Dahlberg ledde avlastningssamtal med anställda i de butiker som fanns längs Drottninggatan vid tidpunkten för terrordådet 2017. Många hade tagit hand om skadade människor och evakuerat gäster och kunder.
– I det akuta skedet klarar man ofta utmaningar man aldrig trott att man skulle göra. Efteråt kommer tankarna på hur man agerat och om man kunde gjort mer eller annorlunda. Det kan vara känslor av både skuld, sorg och maktlöshet, säger Stefan Dahlberg.
Svåra händelser på arbetet är händelser som är långt utöver det vi är vana vid och som påverkar oss starkt.
– Akut krisstöd i form av avlastande samtal är ett sätt att skapa klarhet i vad som hänt och göra händelsen begriplig. Det tar ner stressnivåerna och normaliserar. Man lägger faktapusslet tillsammans och går igenom var stod jag, vad gjorde du och hur mycket kunde jag påverka där. Det är också ett sätt att lära sig om sitt eget handlande.
Alla bör vara med
Det första samtalet ska ske så snart de berörda fått lite mat i sig och ringt hem, enligt Stefan Dahlberg. Sedan kan det följas upp av ytterligare två samtal inom tre veckor. Samtalen kan vara alltifrån 30 minuter upp till två timmar beroende på hur stor arbetsgruppen är och hur stark påverkan har varit.
Och det är viktigt att alla är med, men på olika sätt, säger Stefan Dahlberg. Stödet kan organiseras utifrån tre cirklar. Inre cirkeln är gruppen som varit i direkt närhet av situationen. I mittencirkeln finns de som har en nära relation till en berörd/skadad person.
I yttre cirkeln är arbetskamraterna som inte var där eller den del av firman som är på en annan plats och som inte är direkt berörda.
– I den inre cirkeln kan reaktionerna handla om reaktioner av hot, förlust, eller ansvar och skuld som behöver få utrymme. Medan de i den yttre cirkeln behöver konkret information från arbetsgivaren om vad som hänt.
Stefan Dahlberg har hållit avlastningssamtal i både byggbodar, omklädnings- och hotellrum.
Det behövs en plats där man kan tala lite ostört. Och den som leder samtalet ska vara en person som är utbildad i krishantering.
Ska ledas av en professionell krishanterare
Avlastningssamtal sker i det första skedet efter en traumatisk händelse. Ibland behöver man göra en bedömning och sätta in behandling om starka reaktioner kvarstår efter en månad. Bedömningen görs av krisstödjaren som lotsar till psykolog eller beteendevetare som har specialistutbildning i traumaterapi.
– Det är individuellt hur vi reagerar på traumatiska händelser beroende på vad vi varit med om tidigare i livet. Märker man som chef att en medarbetare fortfarande har mardrömmar långt efter själva händelsen får man lotsa den vidare till bra hjälp.
Vissa avböjer avlastningssamtal för att inte vara till besvär.
– Då kan man som arbetsgivare säga att vi har som rutin att sätta oss ner och prata en stund efter svåra händelser. Och det är viktigt att vi får din syn på händelsen.
Tror du att fler skulle vara sjukskrivna efter en svår händelse om man inte hade avlastande samtal?
– Ja, och ha minskat förtroende för företaget och organisationen som inte ställde upp och ordnade stöd efter en svår händelse, säger Stefan Dahlberg.

Gerd Eriksson
Mer om Kris
-
Så kan företagen förbereda sig för kris
Kris • Företagen har en avgörande roll för att upprätthålla samhällsfunktioner under kris eller krig. Men hur kan man förbereda sig för en krissituation eller oroliga tider?
-
Så ska du agera vid pågående dödligt våld
Säkerhet • Fly, sök skydd larma. Det är mantrat att ha i huvudet vid pågående dödligt våld, PDV.
-
Så kan chefen ge psykisk första hjälp
Psykisk hälsa • Som chef är det viktigt att våga möta en krisande medarbetare. Här får du tips hur kan hjälpa och vilka fallgropar du ska undvika.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.
-
Så styr du upp din arbetsdag
Stress • Chefens arbetsdag är fylld av stress. Men det finns knep att ta till för att få en mer balanserad vardag.
-
Bättre resultat när chefen visar medkänsla
Arbetsklimat • I sin nya bok om compassionfokuserat ledarskap visar psykologerna Gabriela Jones och Alexandra Thomas hur medkänsla på jobbet kan lyfta både människor och resultat.