Hoppa till huvudinnehållet

Bra arbetsmiljö är lönsamt, visar en ny undersökning.

Bild: Unsplash

Arbetsmiljöarbete

Bra arbetsmiljö ger högre vinster

En god arbetsmiljö är lönsamt för företag. Mellanstora företag med en bra arbetsplatskultur har mer än 400 procent högre vinstmarginal än jämförbara företag. Det visar en undersökning från organisationen Great Place to Work som certifierar företag världen över.

I undersökningen har man jämfört de företag som Great Place to Work arbetsmiljöcertifierat med genomsnittliga svenska företag. Medan ett genomsnittligt mellanstort företag hade en vinstmarginal på 5,5 procent så hade de certifierade företagen en vinstmarginal på nära 29,5 procent.

Jeanette Bergvall
Jeanette Bergvall, vd för Great Place to Work Sverige
Bild: Erika Gerdemark

– Det vi ser hos våra kunder är att en bra arbetsmiljö är kopplat till hög medarbetarnöjdhet. Det gör att man kan lägga energi på sina arbetsuppgifter. Det ger högre produktivitet, ökat engagemang och lojalitet. När man som medarbetare känner sig värdefull och trygg så är man mer benägen att göra det lilla extra. Det kan vara att stötta en kollega eller fundera kring hur verksamheten kan utvecklas, säger Jeanette Bergvall, vd för Great Place to Work Sverige.

När medarbetarna är nöjda brukar oftast kunderna vara det också vilket i sin tur påverkar resultatet positivt enligt Jeanette Bergvall.

Hos de företag som har en god arbetsmiljö och arbetsplatskultur är det en vissa saker som sticker ut, enligt undersökningen

– Man har starka interna kommunikationskanaler. De är bra på information och det finns en öppenhet, transparens och tillit. Och det finns möjlighet för medarbetare att få utvecklas.

SJU TIPS

Skapa en bra arbetsplatskultur

  1. Sätt upp mål När ni bestämt vad ni vill göra är det dags att sätta upp mätbara mål för era insatser.
  2. Kommunicera Kommunicera tydligt internt vad ni vill göra och involvera medarbetarna i arbetet.
  3. Sätt upp gemensamma värderingar Se till att de värderingar ni vill stå för genomsyrar företaget.
  4. Lev som du lär Det går inte att kräva att medarbetarna ska vara på kontoret om du som chef sällan är där.
  5. Involvera medarbetarna Det är trots allt medarbetarna som kan sina arbetsuppgifter bäst och som kan se förbättringsmöjligheter och möjlig utveckling.
  6. Ge feedback För att utvecklas är det viktigt att både kunna ge och ta feedback
  7. Fira framgångar! Det behöver inte vara stora gester, en klapp på axeln eller en tårta kan räcka långt. Det viktiga är att uppmärksamma framgång.

Källa: Great Place to Work

bild på Anita Gullberg

Anita Gullberg

Mer om Arbetsmiljöarbete

Senaste om Ledarskap