
Bild: Unsplash
Bra arbetsmiljö ger högre vinster
Publicerat 26 september 2023
En god arbetsmiljö är lönsamt för företag. Mellanstora företag med en bra arbetsplatskultur har mer än 400 procent högre vinstmarginal än jämförbara företag. Det visar en undersökning från organisationen Great Place to Work som certifierar företag världen över.
I undersökningen har man jämfört de företag som Great Place to Work arbetsmiljöcertifierat med genomsnittliga svenska företag. Medan ett genomsnittligt mellanstort företag hade en vinstmarginal på 5,5 procent så hade de certifierade företagen en vinstmarginal på nära 29,5 procent.

– Det vi ser hos våra kunder är att en bra arbetsmiljö är kopplat till hög medarbetarnöjdhet. Det gör att man kan lägga energi på sina arbetsuppgifter. Det ger högre produktivitet, ökat engagemang och lojalitet. När man som medarbetare känner sig värdefull och trygg så är man mer benägen att göra det lilla extra. Det kan vara att stötta en kollega eller fundera kring hur verksamheten kan utvecklas, säger Jeanette Bergvall, vd för Great Place to Work Sverige.
När medarbetarna är nöjda brukar oftast kunderna vara det också vilket i sin tur påverkar resultatet positivt enligt Jeanette Bergvall.
Hos de företag som har en god arbetsmiljö och arbetsplatskultur är det en vissa saker som sticker ut, enligt undersökningen
– Man har starka interna kommunikationskanaler. De är bra på information och det finns en öppenhet, transparens och tillit. Och det finns möjlighet för medarbetare att få utvecklas.
Skapa en bra arbetsplatskultur
- Sätt upp mål När ni bestämt vad ni vill göra är det dags att sätta upp mätbara mål för era insatser.
- Kommunicera Kommunicera tydligt internt vad ni vill göra och involvera medarbetarna i arbetet.
- Sätt upp gemensamma värderingar Se till att de värderingar ni vill stå för genomsyrar företaget.
- Lev som du lär Det går inte att kräva att medarbetarna ska vara på kontoret om du som chef sällan är där.
- Involvera medarbetarna Det är trots allt medarbetarna som kan sina arbetsuppgifter bäst och som kan se förbättringsmöjligheter och möjlig utveckling.
- Ge feedback För att utvecklas är det viktigt att både kunna ge och ta feedback
- Fira framgångar! Det behöver inte vara stora gester, en klapp på axeln eller en tårta kan räcka långt. Det viktiga är att uppmärksamma framgång.
Källa: Great Place to Work

Anita Gullberg
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Konsten att få arbetsmiljöarbetet att bli en del av vardagen
Arbetsmiljöarbete • Systematiskt arbetsmiljöarbete riskerar ofta att bli en pappersprodukt snarare än en levande process. Så hur får man det att hålla över tid? Arbetsmiljöutbildaren Mikael Rehnberg delar med sig av sina bästa råd – och pekar ut de vanligaste misstagen.
-
Nio tips för ett långt och friskt arbetsliv
Äldre • Nästa år höjs pensionsåldern vilket till exempel innebär att dagens 30- och 40-åringar tidigast kan ta ut pension från 66 års ålder. Samtidigt uppger allt fler att de varken vill eller kan arbeta ända fram till pensionen.
-
Framgångsrik metod för att motverka kränkningar
Mobbning • Aktiv åskådare är en metod och utbildning för att våga ingripa vid kränkningar och sexuella trakasserier. Forskning visar att det ger positiva effekter om man låter omgivningen öva på att reagera och agera på oacceptabla beteenden.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.
-
Så styr du upp din arbetsdag
Stress • Chefens arbetsdag är fylld av stress. Men det finns knep att ta till för att få en mer balanserad vardag.
-
Bättre resultat när chefen visar medkänsla
Arbetsklimat • I sin nya bok om compassionfokuserat ledarskap visar psykologerna Gabriela Jones och Alexandra Thomas hur medkänsla på jobbet kan lyfta både människor och resultat.