
Bild: Istock
Fler behöver hjälp att lösa konflikter
Publicerat 26 januari 2023
Allt fler företag behöver hjälp med att lösa konflikter på arbetsplatsen, enligt Isabelle Wright, psykolog och organisationskonsult på företagshälsan Feelgood. En anledning tror hon kan vara det nya arbetslivet där anställda fått större möjligheter att själva styra varifrån de arbetar.
– Vi har märkt att efterfrågan på konfliktinsatser har ökat och det är en ganska markant ökning. Det kan handla om gamla konflikter som kommer upp till ytan men också om nya, sa Isabelle Wright när hon pratade på ett webbinarium arrangerat av Feelgood.
Det finns inga färska siffror på hur vanligt det är med konflikter men enligt en undersökning som Arbetsmiljöverket gjorde 2019 hade omkring hälften av de som deltog upplevt en konflikt det senaste året.
Att Feelgood märker av en ökad efterfrågan på stöd vid konflikter tror Isabelle Wright kan bero på att många arbetar på ett nytt sätt efter pandemin.
– Jag tror man behöver lägga lite extra tid på att prata om frågor som hur ofta vi ska vara på jobbet. Det behövs en kontinuerlig dialog och vi behöver göra justeringar utifrån vad som faktiskt funkar i verksamheten.
Som chef är det viktigt att inte avfärda någon
Möjligheten att lösa en konflikt kan försvåras om parterna från början har en negativ inställning till varandra.
– Men det som är helt avgörande för konfliktens utveckling är hur vi beter oss mot varandra när vi inte kommer överens. Här är det också viktigt hur arbetsgivaren agerar, säger Isabelle Wright.
Som chef är det viktigt att lyssna på båda parter utan att avfärda någon. Isabelle Wrights tips till chefer är att försöka förhålla sig så opartisk som möjligt och försöka undvika att dra förhastade slutsatser.
– Det är verkligen så viktigt! Att ta ett förhastat beslut kan göra att en konflikt eskalerar ytterligare och att en part känner sig orättvist behandlad. Försök förhåll dig som en undersökande, icke-dömande forskare.
Låt parterna själva komma fram till en lösning
Ett första steg är att utreda vad konflikten handlar om och erbjuda stöd i form av samtal där man pratar om det som är förhandlingsbart.
– Som samtalsledare kan man guida parterna att komma vidare och inte döma varandra. Diskutera vad som är viktigt för var och en och vad det finns för önskemål. Det bästa är att försöka få parterna att själva brainstorma kring en lösning.
Ett vanligt misstag när det gäller konflikter är enligt Isabelle Wright att man överskattar individernas skuld till att den har uppstått. Det finns visserligen individer som är mer benägna att hamna i konflikter, men det kan inte fullt ut förklara en arbetsplatskonflikt, säger hon.
– Det vi behöver göra är att titta på sammanhanget för det bidar också. En konflikt kan till exempel bero på att det finns otydlighet på arbetsplatsen kring vem som ska göra vad. Det kan leda till missförstånd och felaktiga förväntningar.
En annan faktor som spelar in är hur mogen arbetsgruppen är och hur bra de inbördes relationerna är; hur kommunicerar man, hur löser man problem och hur funkar beslutsfattande?
Isabelle Wright tycker att varje arbetsplats bör ha normer för vad som är accepterat beteende eftersom det då är lättare att säga om någon bryter mot normen.
– Om det ändå händer att det uppstår irritation är det bra som arbetsgivare att erbjuda så tidigt stöd som möjligt så att konflikten inte eskalerar och leder till kränkningar. Man kan tänka att vuxna människor borde kunna lösa saker själva. Men det är uppenbarligen inte så enkelt.
Så kan chefen agera vid konflikter
- Förhåll dig opartisk och undvik att dra förhastade slutsatser.
- Undersök vad konflikten handlar om och vilka faktorer som påverkar.
- Identifiera vilket stöd som behövs. Kan vara på individnivå men också på grupp- eller organisationsnivå.
- Erbjud stöd i form av samtal. Fokusera på behov och önskemål och undvik att uttala dig om vad som är rätt och fel.
- Våga fatta ett beslut som chef men förklara och motivera ditt beslut så att det blir tydligt för alla.
- Följ upp överenskommelser, utvärdera och komplettera om det behövs.
Källa: Feelgood

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Kontoret ena dagen – grönsakslandet nästa
Hybridkontor • Därför mår vi bra av att odla. I Frankrike har en ny sorts hybridjobb vuxit fram där tjänstemän kombinerar kontorsarbete med odling några dagar i månaden. Så vad är det egentligen som gör att många upplever odling som läkande och finns det lärdomar att ta med sig in på kontoret?
-
Konsten att få arbetsmiljöarbetet att bli en del av vardagen
Arbetsmiljöarbete • Systematiskt arbetsmiljöarbete riskerar ofta att bli en pappersprodukt snarare än en levande process. Så hur får man det att hålla över tid? Arbetsmiljöutbildaren Mikael Rehnberg delar med sig av sina bästa råd – och pekar ut de vanligaste misstagen.
-
Nio tips för ett långt och friskt arbetsliv
Äldre • Nästa år höjs pensionsåldern vilket till exempel innebär att dagens 30- och 40-åringar tidigast kan ta ut pension från 66 års ålder. Samtidigt uppger allt fler att de varken vill eller kan arbeta ända fram till pensionen.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.
-
Så styr du upp din arbetsdag
Stress • Chefens arbetsdag är fylld av stress. Men det finns knep att ta till för att få en mer balanserad vardag.
-
Bättre resultat när chefen visar medkänsla
Arbetsklimat • I sin nya bok om compassionfokuserat ledarskap visar psykologerna Gabriela Jones och Alexandra Thomas hur medkänsla på jobbet kan lyfta både människor och resultat.