
Bild: Johan Wingborg/Göteborgs universitet
Chefers attityder till psykisk ohälsa påverkar möjligheten till stöd
Publicerat 16 oktober 2024
Den som drabbas av depression, utmattning eller ångest har större möjligheter att få stöd på arbetsplatsen om chefen har en öppen och förstående attityd. Men enligt en ny studie blir chefer även påverkade av kollegornas attityder till psykisk ohälsa.
– Chefer går ofta till sina chefskollegor för att få stöd och råd vad de ska göra i olika svåra situationer. Om kollegorna då har en negativ attityd till psykisk ohälsa så kanske de inte får råd eller får dåliga råd. Det kan också vara så att chefen som har sådana kollegor undviker att ta upp det för att man inte vill uppfattas som en ”mjukis” som bryr sig om sådana frågor, säger Monica Bertilsson, docent i Folkhälsovetenskap på Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs universitet.
Tidigare forskning har visat att de som har en chef som har en negativ eller stigmatiserande syn på psykisk ohälsa inte får det stöd de behöver om de mår dåligt. Monica Bertilsson har gått vidare och undersökt hur attityderna hos anställda, chefskollegor och organisationen i stort påverkar.
Stigma kring psykisk ohälsa
I studien, som bygger på svar från drygt 4 000 chefer i privat sektor som rekryterats via Medborgarpanelen vid SOM-institutet, har cheferna fått frågor kring hur de ser på utmattning, ångest och depression. Frågorna har bland annat handlat om det är accepterat att prata om ångest och depression på arbetsplatsen och om medarbetarna vågar vara öppna på jobbet med att de mår dåligt.
– Det vi sett är att chefer som befinner sig i en miljö där det finns ett stigma kring psykisk ohälsa, eller chefer som själva har negativa attityder, gör färre åtgärder för att stötta sina medarbetare. Det är problematiskt eftersom vi vet att tidiga insatser vid psykisk ohälsa kan förhindra sjukskrivning samt förhindra att besvären blir till en allvarligare psykiatrisk diagnos, säger Monica Bertilsson.
Svårt att berätta
Men att uppmana medarbetare att själva vara öppna kring sin psykiska ohälsa är inte alltid så enkelt.
– Det finns medarbetare som blivit dåligt bemötta när de berättat. De har till exempel fått sämre karriärmöjligheter.
Tre typer av insatser
Så hur ska man då förändra attityderna i arbetslivet till psykisk ohälsa? Enligt Monica Bertilsson finns det tre typer av insatser som har effekt.
– Den första handlar om att öka kunskapen hos organisationen och hos chefer. Det leder till att chefer får en ökad förståelse, men vi vet inte om det leder till att medarbetare får de insatser de behöver. Den andra handlar om att genom kampanjer bryta stigmat kring psykisk ohälsa. Folkhälsomyndigheten har till exempel en sådan kampanj på sin webbsida. Den tredje typen av insats handlar om att ambassadörer för psykisk ohälsa kommer ut på arbetsplatsen och berättar.
Studien har finansierats av Afa Försäkring inom ramen för Forsknings- och utvecklingsprogrammet ”Att leva och arbeta med psykisk ohälsa”. Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Journal of Occupational Rehabilitation.
Stödinsatser vid psykisk ohälsa
- Sociala stödinsatser Det kan till exempel handla om att utse en kollega som stödperson eller att chefen ser till att ha regelbundna och täta avstämningar med den som mår dåligt.
- Externt stöd Ta hjälp av HR, företagshälsovården eller den fackliga organisationen.
- Anpassade arbetsuppgifter Se över arbetsmiljön och anpassa arbetsuppgifterna.

Marianne Zetterblom
Mer om Psykisk hälsa
-
Hotellpersonal lär sig bemöta människor i kris
Psykisk hälsa • Hotellpersonal kan spela en viktig roll för att förhindra självmord. På Clarion hotel Örebro deltar personalen i ett projekt för suicidprevention.
-
Så blir HR-året 2025
Arbetsmiljöarbete • Flexibilitet, AI, välbefinnande och mångfaldsarbete är några trender inom HR som kommer vara i fokus i år spår Petra Schedin Stergel, Sveriges HR-förening.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.
-
Så styr du upp din arbetsdag
Stress • Chefens arbetsdag är fylld av stress. Men det finns knep att ta till för att få en mer balanserad vardag.
-
Bättre resultat när chefen visar medkänsla
Arbetsklimat • I sin nya bok om compassionfokuserat ledarskap visar psykologerna Gabriela Jones och Alexandra Thomas hur medkänsla på jobbet kan lyfta både människor och resultat.