Hoppa till huvudinnehållet
Arbetsklimat

Pulsmätningar ger koll på arbetsmiljön

För fyra år sedan skippade mäklarfirman Fastighetsbyrån den årliga medarbetarundersökningen och gick över till månatliga pulsmätningar. Att svara tar en minut och sådant som det snackas om internt kommer upp till ytan direkt, säger HR-chefen Linda Nyström.

Tidigare gjorde Fastighetsbyrån alltid medarbetarundersökningen efter den årliga kick-offen, med en förhoppning om extra positiva siffror.

Linda Nyström, HR-chef på Fastighetsbolaget
Linda Nyström är HR-chef på Fastighetsbyrån
Bild: Fastighetsbyrån

– Det gav bra PR, men inte så mycket utvecklingsmöjligheter för oss som organisation. Om vi säger att vi bryr oss om våra medarbetare måste vi bry oss på riktigt och inte bara fråga hur de mår en gång året, säger Linda Nyström, HR-chef på Fastighetsbyrån som har 270 kontor och 1 700 medarbetare i Sverige, Spanien och Portugal.

Gav fler nyanser

Fastighetsbyrån bestämde sig därför för att gå över till månatliga mätningar för att få kvalitativa data och ett verktyg för att jobba med förändring. Tidigare mätningar visade att de anställda uppfattade Fastighetsbyrån som en bra arbetsgivare. Men det fanns ändå farhågor kring att fråga oftare och mer detaljerat.

–  Det var läskigt, men det skulle visa sig att den positiva bilden enbart förstärktes. Men den gav oss också fler nyanser.

Att svara på frågorna i pulsmätningen tar mindre än en minut och sker genom tryck på grön, ljusgrön, orange eller röd knapp. Svaren är anonyma. Fastighetsbyrån samarbetar med en extern firma som står för plattformen och formulerar frågorna inom tio områden, ledarskap, teamkänsla, hållbarhet och autonomi är några av dem. En slumpgenerator väljer ut frågorna så att medarbetarna får olika.

Möjlighet att agera snabbare

– Svaren ger en temperaturmätning av organisationen. Ibland ser vi att teamkänslan gått ner eller att stressnivåerna gått upp på ett kontor, det hade vi missat om vi bara mätt en gång om året. Och om vi inför ett nytt arbetssätt förstår vi varför siffrorna går ner, det ger oss möjlighet att agera direkt. Pulsmätningarna är ett stöd i ett ständigt förändringsarbete.

 

Det finns också möjlighet för alla medarbetare att lämna en kommentar vid frågetillfället. Kommentarer som är guld värda, enligt Linda Nyström.

– Det är nog den viktigaste funktionen i pulsmätningarna. Sedan starten för fyra år sedan har vi fått in 6 000 kommentarer. Majoriteten är positiva, men en hel del handlar om hur Fastighetsbyrån kan utvecklas.

Svaren på alla mätningar finns samlade i en plattform. HR kan se allt, sen går det att bestämma vilken information affärsområdescheferna ska ha tillgång till liksom franchisetagarna (kontorscheferna), som i sin återkopplar till medarbetarna.

Resurser för att jobba med svaren

För att få största nyttan av pulsmätningarna krävs det att man är aktiv som arbetsgivare, det är inte är ett självspelande piano, menar Linda Nyström. Det gäller att ha resurser för att jobba med svaren.

– Vi har avsatt en projektledare till det. Mätningarna ingår i ett årshjul som inkluderar både utbildningar, målsättningar och stående möten med cheferna för att gå igenom resultatet.

Hon säger att svarsfrekvensen ökar om det är mycket aktiviteter kopplade till frågetillfället. Till exempel förser de cheferna med material för att kunna arbeta med sitt resultat för sitt team.

– Förra året var målsättningen att få upp svarsfrekvensen från 55 procent till 65 procent. Det lyckades vi med. Den långsiktiga målsättningen att få upp den till 75 procent.

 I dag är de månatliga pulsmätningarna en del av Fastighetsbyråns kultur, menar Linda Nyström.

– När vi rekryterar nya medarbetare berättar vi om pulsmätningarna, går igenom varför vi har dem och uppmanar dem att svara på frågorna.

bild på Gerd Eriksson

Gerd Eriksson

Mer om Arbetsklimat

Senaste om Ledarskap