
Bild: Li Fernstedt
Så skapar ni trygghet i arbetsgruppen
Publicerat 14 februari 2024
I en arbetsgrupp med psykologisk trygghet vågar man prata om sina misstag, känner tillit till kollegorna och är öppen för nya idéer. Motsatsen är en tystnadskultur som får utvecklingen att stagnera på sikt, enligt forskaren Louise Bringselius som är aktuell med en bok om psykologisk trygghet.
För att förstå begreppet psykologisk trygghet kan det vara bra att belysa dess motsats; tystnadskultur. I en arbetsgrupp där det råder tystnadskultur vågar man inte blotta sig och säga att man gjort ett misstag eller komma med spontana idéer.
– Allt som sägs vägs på våg. Ibland pratar man till och med långsammare eftersom man är rädd för att säga fel. Det finns ingen spontanitet och det går nästan att ta på luften när man kommer in i vissa sådana grupper, säger organisationsforskaren Louise Bringselius som skrivit boken ”Psykologisk trygghet: Att välkomna den som utmanar”.
Kanske finns det också en inne- och utegrupp på arbetsplatsen med en informell struktur där vissa personer äger samtalet. Då kan gruppen vara pratsam och bullrig men tittar man närmare ser man att vissa är tysta eller bara bekräftar innegruppen. Då finns både trygghet och otrygghet i samma grupp, säger hon.
– För att organisationen och medarbetarna ska utvecklas behöver vi se till att alla kan tala öppet om misstag, idéer och missförhållanden. Det är så lätt att det bara blir cheferna eller superexperterna som får höras. Men även övriga grupper behövs.
Fuck-up Fridays
Att våga prata om problem och misslyckanden i arbetet med kollegorna och dra lärdom av dem tillsammans är en väsentlig del av tryggheten, menar hon, och pekar på begreppet ”Fuck-up Fridays” som anammas av allt fler organisationer. Alltså möten där man lyfter misslyckanden tillsammans på arbetsplatsen på regelbunden basis.
Äldre medarbetare som arbetat länge på arbetsplatsen har en viktig roll när det gäller att öka den psykologiska tryggheten, enligt Louise Bringselius.
– Utöver att cheferna slår an tonen genom att visa sig sårbara kan också seniora medarbetare ta ett ansvar visa vägen och avdramatisera. Kanske även axla rollen som mentorer för de mer juniora kollegorna.
Att rotera mellan avdelningarna, är ytterligare ett sätt. Då vet man vad de andra gör och kan bygga nätverk. Inte bara inom sin grupp utan bortom den, anser Louise Bringselius.
En del i den psykologiska tryggheten för medarbetaren är att få möjligheten att förverkliga sina idéer. Men som chef kan det vara svårt att hinna ta emot idéer och återkoppla på ett konstruktivt sätt, säger hon.
– En chef hade ett mantra som hjälpmedel när medarbetare kom med idéer. ”Om det är bra för kunden, inom budget och lagligt. Kör!”. Det är lätt att avfärda och ifrågasätta idéer så det här hjälpte honom i stället att göra det tryggt och meningsfullt för de anställda.
Hon säger att vi är i en tid där mycket fokus i företag och organisationer ligger på prestation, resultat och kontroll. Det i sig kan leda till viss likriktning, där man tror att det är bra att alla tycker lika.
– Det gör att rekryteringarna blir ängsliga, att man inte vågar testa nya sätt eller får nya infallsvinklar. Sådana organisationer signalerar uppgivenhet. En stark företagskultur däremot innehåller en mångfald av olika tankar, säger Louise Bringselius.

Gerd Eriksson
Mer om Arbetsklimat
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Mellanchefens arbetsmiljöansvar – så funkar det
Arbetsmiljöarbete • Som mellanchef har du ett ansvar för arbetsmiljöarbetet som är kopplat till att du leder arbetet för din grupp eller avdelning. Dina chefer kan delegera ytterligare uppgifter till dig.
-
För mycket makt gör ledarskapet svagare
Chef • Hur stark kan en verksamhet bli om den bygger på rädsla snarare än delaktighet? Forskning visar att när chefer har för stort inflytande tystnar de röster för innovation och utveckling.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.