![](/globalassets/arbetsliv/2024/februari/louise-bringselius_li-fernstedt.jpg?center=0.36,0.4&width=980&quality=95)
Bild: Li Fernstedt
Så skapar ni trygghet i arbetsgruppen
Publicerat 14 februari 2024
I en arbetsgrupp med psykologisk trygghet vågar man prata om sina misstag, känner tillit till kollegorna och är öppen för nya idéer. Motsatsen är en tystnadskultur som får utvecklingen att stagnera på sikt, enligt forskaren Louise Bringselius som är aktuell med en bok om psykologisk trygghet.
För att förstå begreppet psykologisk trygghet kan det vara bra att belysa dess motsats; tystnadskultur. I en arbetsgrupp där det råder tystnadskultur vågar man inte blotta sig och säga att man gjort ett misstag eller komma med spontana idéer.
– Allt som sägs vägs på våg. Ibland pratar man till och med långsammare eftersom man är rädd för att säga fel. Det finns ingen spontanitet och det går nästan att ta på luften när man kommer in i vissa sådana grupper, säger organisationsforskaren Louise Bringselius som skrivit boken ”Psykologisk trygghet: Att välkomna den som utmanar”.
Kanske finns det också en inne- och utegrupp på arbetsplatsen med en informell struktur där vissa personer äger samtalet. Då kan gruppen vara pratsam och bullrig men tittar man närmare ser man att vissa är tysta eller bara bekräftar innegruppen. Då finns både trygghet och otrygghet i samma grupp, säger hon.
– För att organisationen och medarbetarna ska utvecklas behöver vi se till att alla kan tala öppet om misstag, idéer och missförhållanden. Det är så lätt att det bara blir cheferna eller superexperterna som får höras. Men även övriga grupper behövs.
Fuck-up Fridays
Att våga prata om problem och misslyckanden i arbetet med kollegorna och dra lärdom av dem tillsammans är en väsentlig del av tryggheten, menar hon, och pekar på begreppet ”Fuck-up Fridays” som anammas av allt fler organisationer. Alltså möten där man lyfter misslyckanden tillsammans på arbetsplatsen på regelbunden basis.
Äldre medarbetare som arbetat länge på arbetsplatsen har en viktig roll när det gäller att öka den psykologiska tryggheten, enligt Louise Bringselius.
– Utöver att cheferna slår an tonen genom att visa sig sårbara kan också seniora medarbetare ta ett ansvar visa vägen och avdramatisera. Kanske även axla rollen som mentorer för de mer juniora kollegorna.
Att rotera mellan avdelningarna, är ytterligare ett sätt. Då vet man vad de andra gör och kan bygga nätverk. Inte bara inom sin grupp utan bortom den, anser Louise Bringselius.
En del i den psykologiska tryggheten för medarbetaren är att få möjligheten att förverkliga sina idéer. Men som chef kan det vara svårt att hinna ta emot idéer och återkoppla på ett konstruktivt sätt, säger hon.
– En chef hade ett mantra som hjälpmedel när medarbetare kom med idéer. ”Om det är bra för kunden, inom budget och lagligt. Kör!”. Det är lätt att avfärda och ifrågasätta idéer så det här hjälpte honom i stället att göra det tryggt och meningsfullt för de anställda.
Hon säger att vi är i en tid där mycket fokus i företag och organisationer ligger på prestation, resultat och kontroll. Det i sig kan leda till viss likriktning, där man tror att det är bra att alla tycker lika.
– Det gör att rekryteringarna blir ängsliga, att man inte vågar testa nya sätt eller får nya infallsvinklar. Sådana organisationer signalerar uppgivenhet. En stark företagskultur däremot innehåller en mångfald av olika tankar, säger Louise Bringselius.
![bild på Gerd Eriksson](/globalassets/arbetsliv/skribenter-och-kronikorer/gerd-eriksson_200x260.jpg?center=0.34,0.46&width=90&mode=crop&heightratio=1&quality=80)
Gerd Eriksson
Mer om Arbetsklimat
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
För lite snack om osynligt arbete
Jämställdhet • Hålla i insamlingen till kollegan som fyller år, fixa fikabröd till mötet och vattna blommorna. Så kallade osynliga arbetsuppgifter finns på alla arbetsplatser. Men det pratas alldeles för lite om dem, enligt en ny undersökning.
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Fyra av tio chefer jobbar på semestern
Återhämtning • Fler än fyra av tio chefer planerar att jobba på semestern, enligt en ny undersökning. För den som måste vara tillgänglig finns knep att ta till för att jobbet inte ska inkräkta för mycket på ledigheten.
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
Tips till chefen – så lyckas du med feedback
Chef • Feedback är ett viktigt verktyg för att motivera och synliggöra medarbetaren – och avgörande för att en organisation ska utvecklas. Men för att feedbacken ska ha avsedd effekt finns det en hel del att tänka på. Elisabeth Palombo tipsar.