
Bild: AI-genererad
Snällhet på jobbet– så funkar det
Publicerat 29 augusti 2024
Den som är snäll på jobbet både mår och presterar bättre. Men att vara snäll handlar inte om att bara stryka varandra medhårs utan om att ha en öppen dialog och försöka förstå varandra, enligt Mattias Mattsson, vd på Visionite, som har snällhet som sitt ledord.
– Snällheten genomsyrar hela verksamheten i allt från första samtalet när vi rekryterar till veckomöten och medarbetarsamtal, säger Mattias Mattsson som är VD på Visionite med 500 IT-konsulter och som i våras utsågs till en av Sveriges bästa arbetsplatser av organisationen Great Place to Work.

Att vara snäll handlar om transparens, anser han. Att ge medarbetare tillgång till all information som krävs för att göra sitt jobb. Om en kollega eller medarbetare inte presterar behövs en förståelse för vad det är som inte fungerar.
– Vi visar varandra att man kan lösa arbetsuppgifter på olika sätt, lyssnar och ger feedback. Det gäller att våga titta inåt också och prata om vad vi kunde gjort bättre för att hjälpa varandra framåt. Alla ska bidra med rätt förutsättningar för att en kollega eller medarbetare ska kunna lyckas i sin roll.
Mattias Mattsson säger att de har en ständigt pågående dialog och öppenhet på Visionite, det gör att små problem aldrig växer till världsproblem. Det är förskonade från surdegar och stridigheter.
Är det konflikträdda ja-sägare som jobbar hos er?
– Nej, tvärtom. Genom att vi är öppna med information är processerna synliga och behöver någon ta ett tufft beslut kommer det inte som en överraskning för andra.
Medarbetarna har nära till sina chefer, det går nio medarbetare på varje affärschef, vilket inte är vanligt i konsultbranschen, enligt Mattias Mattsson.
– Högsta prioritet för cheferna är att jobba nära de anställda, prioritet två att ge medarbetarna potential att jobba med tillväxt.
Den som har för vana att prata illa om andra i fikarummet är inte rätt person att jobba här.
Nya medarbetare väljs också ut noggrant och ska dela synen på de mjuka värdena.
– Vi har flera öppna samtal vid rekryteringen där vi pratar om grundvärderingar. En process som får ta sin tid. Vi specificerar inte typen av tjänst, utan kompetensen vi behöver. Och vi lägger stor vikt vid referenser. Den som har för vana att prata illa om andra i fikarummet är inte rätt person att jobba på Visionite.
Låg personalomsättning
Han säger att det är ett företag där han hoppas och tror att de känner varandra bra. Många har blivit vänner och umgås även på fritiden. Personalomsättningen ligger på 3 procent och brukar ligga på 22 procent i liknande konsultbolag, säger han.
Är det aldrig gnissel hos er om att samma person alltid sätter på kaffebryggaren?
– Det är vuxna människor som jobbar här så vi hanterar det på ett sunt sätt.
Att Visionite utsågs till Sveriges bästa arbetsplats liksom till Sveriges bästa arbetsgivare förra året av organisationen Universum är baserat på medarbetarnas egna omdömen om sin arbetsgivare.
– Det är ett väldigt fint kvitto på att det vi prioriterar högst, att vara en bra arbetsgivare, också avspeglar sig i verkligheten, säger Mattias Mattsson.

Gerd Eriksson
Mer om Arbetsklimat
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.
-
Bättre resultat när chefen visar medkänsla
Arbetsklimat • I sin nya bok om compassionfokuserat ledarskap visar psykologerna Gabriela Jones och Alexandra Thomas hur medkänsla på jobbet kan lyfta både människor och resultat.
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.
-
Så styr du upp din arbetsdag
Stress • Chefens arbetsdag är fylld av stress. Men det finns knep att ta till för att få en mer balanserad vardag.
-
Bättre resultat när chefen visar medkänsla
Arbetsklimat • I sin nya bok om compassionfokuserat ledarskap visar psykologerna Gabriela Jones och Alexandra Thomas hur medkänsla på jobbet kan lyfta både människor och resultat.