Hoppa till huvudinnehållet

Gerda Söderman, servicechef på ISS Facility Service har medarbetare från tio olika länder.

Bild: Bengt Alm

Chef

Språkträning på städföretaget ökade trivseln

Gerda Söderman, servicechef på ISS Facility Service, har genomfört en stor satsning på att öka sina medarbetares kunskap i svenska språket. Det har inneburit ett rejält lyft för både trivsel och självkänsla. Nu hoppas hon att fler arbetsgivare följer efter.

Om Gerda Söderman:

Ålder: 45
Bor: Sundbyberg
Jobb: Servicechef på ISS Facility Service
Intressen: Resa, mat och vin, trädgård
Vill helst undvika: Kyla

 

När Gerda Söderman håller veckomöten på kontoret i Stockholm samlas medarbetare från tio olika länder. Säkerhet, ergonomi och kommande veckas arbetsuppgifter diskuteras och medarbetarna får dela med sig av tips och förslag på förbättringar i arbetet. De jobbar på ISS Facility Service, ett internationellt företag som erbjuder tjänster inom fastighetsskötsel, säkerhet, energioptimering, lokalvård, reception, mat och dryck och posthantering. Företaget finns i fler än 30 länder och även inom den svenska verksamheten är alltså representationen från olika delar av världen stor med medarbetare från flera länder. Att ha ett team med medarbetare från olika kulturer och med olika språkkunskaper ger en dynamisk arbetsgrupp med mycket skoj och skratt, men det finns också utmaningar, enligt Gerda Söderman.

– När jag började var det många av mina medarbetare som inte kunde grundläggande svenska, vilket gjorde det svårt att kommunicera, både för mig och medarbetarna emellan, säger hon.

Arbetsglädjen har ökat

Tillsammans med sin teamledare inledde Gerda Söderman en stor satsning på att öka kunskaperna i svenska i gruppen, med olika kreativa inlärningsmetoder. Det började med att lära sig enklare ord, fem nya ord per vecka, och fortsatte med grammatikundervisning som varvades med bokläsning och sånger, för att inlärningen skulle bli lustfylld. Projektet blev så lyckat att de till sist tog in en professionell språklärare för att gruppen skulle nå nästa nivå. De medarbetare som ville fick stanna en timme efter arbetstid för att förbättra sina svenskkunskaper. Efter en tid var förändringen tydlig.

– Arbetsglädjen i gruppen har ökat eftersom de nu kan prata med varandra på rasterna, och medarbetarnas självförtroende har växt. Många tycker att det har varit väldigt roligt och de har varit väldigt motiverade att lära sig språket, säger Gerda Söderman.

Spelbaserat lärande

För att stötta medarbetarnas språkinlärning testades även en app som genom spelbaserat lärande gjort språkstudierna lite roligare, enligt Gerda Söderman. Den appen har nu införts i hela företaget och gjorts tillgänglig för de medarbetare som vill lära sig grundläggande svenska.

För sina insatser i att förbättra språkkunskaperna i gruppen tilldelades Gerda Söderman i höstas Prevents Arbetsmiljöstipendium, som varje år ges till en chef och ett skyddsombud som aktivt arbetat för att utveckla och förbättra arbetsmiljön på sin arbetsplats.

– Jag blev väldigt glad över att tilldelas stipendiet. Det är bra att arbetsmiljöfrågan belyses. Det är våra medarbetare som ansträngt sig och gjort enorma framsteg. Att se deras utveckling och att deras självförtroende växer är en stor belöning, säger Gerda Söderman.

Kultur att inte ifrågasätta chefen

Hon tycker att arbetsgivare kan spela en viktig roll i att stötta nya svenskar att integreras i samhället och lära sig språket.

– Många som kommer hit vill komma in i arbetslivet så fort som möjligt, hellre än att plugga svenska, så arbetsgivaren kan göra stor skillnad. Att medarbetarna lär sig svenska gör det dessutom enklare för både arbetsgivare och arbetstagare, säger hon.

En annan lärdom som Gerda Söderman fått av att jobba med medarbetare från olika kulturer är behovet av att anpassa kommunikationen till mottagaren.

– I många andra länder finns en kultur att man inte ska ifrågasätta chefen och det tog ett tag innan jag insåg att jag behöver vara extra tydlig och säkerställa att alla förstått det jag sagt, säger hon.

Hon tror att just lyhördhet är en viktig egenskap hos en ledare.

– Det är inte jag och dem. Detta är någonting vi gör tillsammans, jag och mina medarbetare, säger hon.

GERDA SÖDERMANS TIPS

För ett lyckat arbetsmiljöarbete

  1. Att lära sig kommunicera rätt med sina medarbetare Om medarbetare inte förstår vad som sägs spelar det ingen roll hur bra plan man har för det kommer ändå inte nå fram till mottagarna.
  2. Att vara lyhörd och visa respekt för sina medarbetare Detta är extra viktigt när man har medarbetare från många olika kulturer där alla är olika och har olika bakgrund. Att vara lyhörd och lyssna på varandra vinner alla på.
  3. Att ha arbetsmiljöfrågan i fokus hela tiden Genom att ha en kontinuerlig uppföljning av hur medarbetarna mår när de är på jobbet kan man tidigt fånga upp om det är något som inte är bra. Det gynnar alla.
bild på Katharina Hedström

Katharina Hedström

Mer om Chef

Senaste om Ledarskap