Stora vinster att utbilda chefer i psykisk ohälsa
Publicerat 26 augusti 2024
Företag som utbildar mellanchefer i psykisk ohälsa kan spara miljonbelopp i minskad sjukfrånvaro. Det framkommer av en brittisk studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Plos One.
Forskning vid universitetet i brittiska Nottingham visar att företag som utbildar sina mellanchefer i psykisk ohälsa har lägre personalomsättning, högre kundnöjdhet och färre långa sjukskrivningar. Forskarna hävdar att detta är den första studie som kan visa på ett så tydligt samband.
– Sammantaget visar denna evidensbaserade studie inte bara kostnaderna för att inte agera när det gäller psykisk ohälsa utan även den potentiella ekonomiska vinsten av att investera i mental hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen, säger Holly Blake, forskare vid universitetet i Nottingham i en kommentar.
I en studie från Sahlgrenska akademin från 2019 framkom att endast en fjärdedel av Sveriges chefer har utbildning för att stödja medarbetare som lider av depression och ångestsjukdom. Att utbilda cheferna i psykisk ohälsa handlar att de ska få kunskap om hur dessa sjukdomstillstånd påverkar arbetsförmågan hos en medarbetare, enligt Monica Bertilsson som ledde den svenska studien.
– Lika naturligt som det är för en chef att prata med en medarbetare om att ändra arbetssätt för att undvika att slita för mycket på nacke, rygg och axlar borde det vara att prata om vad som går att göra för att underlätta arbetet om någon mår psykiskt dåligt, sa Monica Bertilsson när Arbetsliv intervjuade henne om studien 2019.
Sannolikheten för att en chef ska öppna upp om samtal kring psykisk ohälsa är 84 procent högre om chefen arbetar i en organisation som erbjuder insatser som föreläsningar om depression och ångest, enligt studien från Sahlgrenska akademin.

Marianne Zetterblom
Mer om Psykisk hälsa
-
”Hela livssituationen påverkar”
Stress • År 2028 försvinner diagnosen utmattningssyndrom. Det är i grunden positivt för patienterna enligt Alexander Rozental, professor i psykologi vid Luleå tekniska universitet. Diagnosen har inte varit tillräckligt träffsäker eller resulterat i effektiva behandlingsmetoder.
-
Bättre fokus – när någon sitter bredvid
Må bra • Har du lättare att fokusera när någon sitter bredvid dig? Då är du inte ensam. Body double-metoden har lyfts fram som ett sätt att skärpa koncentrationen – men fungerar det verkligen?
-
Hotellpersonal lär sig bemöta människor i kris
Psykisk hälsa • Hotellpersonal kan spela en viktig roll för att förhindra självmord. På Clarion hotel Örebro deltar personalen i ett projekt för suicidprevention.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
För mycket makt gör ledarskapet svagare
Chef • Hur stark kan en verksamhet bli om den bygger på rädsla snarare än delaktighet? Forskning visar att när chefer har för stort inflytande tystnar de röster för innovation och utveckling.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.