Hoppa till huvudinnehållet

Bild: Genererad med hjälp av AI

AI

Svenska företag riskerar att halka efter i AI-utvecklingen

En majoritet av de som använder AI på jobbet använder verktyg som de skaffat sig privat. Företagen behöver bli bättre på att erbjuda sina anställda AI-lösningar anser Nina Rapp, affärsområdeschef på Microsoft.

Bland svenska tjänstemän är det 63 procent som använder AI i arbetet, enligt Microsofts undersökning ”Work Trend Index” som omfattar 31 000 tjänstemän i 31 länder. Där hamnar Sverige lägre än det globala genomsnittet som ligger på 75 procent.

Nina Rapp, affärsområdeschef för  Modern Work Microsoft
Bild: Microsoft

De som använder AI i jobbet uppger att arbetsbördan minskar, vilket frigör tid till annat, enligt Nina Rapp, affärsområdeschef för Modern Work Microsoft.

Känner mer motivation

– De som använder AI minst en gång i veckan, så kallade avancerade AI-användare, upplever att AI ger en kreativitetsboost som gör att de känner sig mer motiverade, sa Nina Rapp, när hon deltog i en paneldebatt på temat AI och arbetslivet som arrangerades av TCO:s tankesmedja Futurion.

Av de svenskar som anammat den nya tekniken på jobbet använder hela 86 procent verktyg de skaffat sig privat, jämfört med 78 procent globalt.

Användningen av skugg-teknik är hög

– Användandet av skuggteknik, där människor tar med sig privata verktyg till jobbet, är hög. Det tyder på att anställda vill ha verktygen – men företagen har inte mött upp.

 Undersökningen visar även att 61 procent av tjänstemännen oroar sig för att deras ledning saknar en vision och plan för hur AI ska implementeras i organisationen.

– De organisationer som är förändringsbenägna och har chefer som frågar hur de tror att man kan få användning av de nya verktygen har fler avancerade användare.

Att AI snabbt fått en viktig roll i arbetslivet blir tydligt. 65 procent av de chefer som svarat på undersökningen säger att de inte skulle anställa en person som saknar kompetens inom AI.

– AI omdefinierar hur vi arbetar idag och frigör nya möjligheter för företagen. För att ta vara på dem och få konkurrensfördelar, kommer det vara viktigt för företag och organisationer att få en AI strategi på plats samt att satsa på intern kompetensutveckling, säger Sophia Wikander, vd på Microsoft i Sverige, i en kommentar till undersökningen.

bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

Mer om AI

Senaste om Ledarskap