
Bild: Malin Grönborg
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Publicerat 4 juni 2024
Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
En av tre medarbetare uppger att de utsatts för destruktiva ledarbeteenden, enligt en treårig forskningsstudie vid Umeå universitet som finansierats av Afa Försäkring. Stress, hög arbetsbelastning och otydlig rollfördelning är faktorer som ökar risken för destruktivt ledarskap.
– Men det är inte bara arbetssituationen utan även hur medarbetarna agerar och mår som påverkar. När chefen uppfattar att medarbetarna är lågt motiverade ökar det risken för destruktivt ledarskap. Men också i situationer där chefen har svårare att veta hur han eller hon ska hantera medarbetare, säger Susanne Tafvelin, docent vid Umeå universitet som lett forskningsprojektet.
Medarbetare som själva inte trivs på arbetsplatsen eller inte mår bra har också en tendens att beskriva chefens ledarskap som sämre.
Passiv och aktiv destruktivitet
Forskarna har delat in det destruktiva ledarskapet i passivt och aktivt. Vanligast är passiva chefer som inte är närvarande, undviker att fatta beslut eller ta tag i saker när det behövs. Men ett ledarskap kan också uppfattas som passivt trots att det ligger goda intentioner bakom från chefen. Ett aktivt destruktivt ledarskap, som tar sig uttryck i hotfullt, aggressivt eller kränkande beteenden, är inte lika vanligt.
Aktivt destruktivt ledarskap förekommer oftare i offentlig verksamhet, medan det passiva är något vanligare i privat verksamhet. Skillnaderna är inte stora men de finns där. Det har också visat sig att ledarskapet upplevs som mer arrogant inom regionerna.
Identifierar sig med chef av samma kön
Kön är en annan sak som påverkar hur vi uppfattar ett destruktivt ledarskap. Är chefen av samma kön så påverkar det mer.
– Vi identifierar oss mer med chefer av samma kön och är mer sårbara för hur vi blir behandlade. Det finns även ökad risk att medarbetar säger upp sig till följd av en destruktiv chef av samma kön.
Utifrån sina resultat har forskargruppen tagit fram en guide som främst riktar sig till de som jobbar med HR-frågor. Den visar både på vad som kan orsaka destruktiva beteenden och hur man kan förebygga.
– Som organisation behöver man hålla koll på hur våra chefer har det. Chefer är bara människor och det finns en hel del chefsuppdrag som är krävande och svåra och där chefen har bristande förutsättningar. Det är viktigt att vara medveten om hur man kan förebygga och vad ska man hålla ögonen på.
Destruktivt ledarskap
Exempel på aktivt destruktivt ledarskap kan vara att chefen är hotfull eller aggressiv. Ett passivt destruktivt ledarskap kan vara att chefen är otydlig, drar sig undan och inte tar tag i problem som uppstår.
Ladda ner guiden:

Anita Gullberg
Mer om Chef
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
-
För mycket makt gör ledarskapet svagare
Chef • Hur stark kan en verksamhet bli om den bygger på rädsla snarare än delaktighet? Forskning visar att när chefer har för stort inflytande tystnar de röster för innovation och utveckling.
-
Bättre resultat när chefen visar medkänsla
Arbetsklimat • I sin nya bok om compassionfokuserat ledarskap visar psykologerna Gabriela Jones och Alexandra Thomas hur medkänsla på jobbet kan lyfta både människor och resultat.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
För mycket makt gör ledarskapet svagare
Chef • Hur stark kan en verksamhet bli om den bygger på rädsla snarare än delaktighet? Forskning visar att när chefer har för stort inflytande tystnar de röster för innovation och utveckling.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.