Hoppa till huvudinnehållet

Bild: Pexels

Arbetsklimat

Bättre resultat när chefen visar medkänsla

Chef med hjärtat på rätt ställe? Då ligger du redan bra till. I sin nya bok visar psykologerna Gabriela Jones och Alexandra Thomas hur medkänsla på jobbet kan lyfta både människor och resultat.

Compassion låter kanske som något för yogasalen snarare än i ledningsgruppen, men faktum är att ledarskap med medkänsla kräver både skärpa och mod. I boken ”Compassionfokuserat ledarskap” ger Gabriela Jones och Alexandra Thomas konkreta verktyg för hur chefer kan stärka sig själva och sina team – och skapa arbetsplatser där människor mår bra på riktigt.

– Compassion är mer än empati. Det handlar om att våga agera – att se andras behov och skapa bättre förutsättningar för dem. Det kan innebära att upptäcka tidiga tecken på ohälsa, balansera arbetsbördan eller helt enkelt fråga hur teammedlemmarna har det och hur de mår, på riktigt, säger Alexandra Thomas.

Alexandra Thomas
Alexandra Thomas är en av förattarna bakom boken ”Compassionfokuserat ledarskap” .
Bild: Eva Björklund

Ett ledarskap utan medkänsla kan däremot bli dyrköpt. Kreativitet och engagemang riskerar att dö ut när chefer inte ser sina medarbetare som människor.

– Compassionfokuserade ledare vågar vara närvarande, se sina medarbetare och agera för att skapa ett hållbart arbetsklimat, menar Alexandra Thomas.

Medkänsla går att träna upp

Den goda nyheten är att medkänsla går att träna – och effekten kan bli påtaglig.

– Det är en medfödd förmåga som går att träna upp, som vilken muskel som helst. När vi övar på att ge och ta emot compassion stärks neurologiska nätverk som belönar oss med glädje, välmående och känslor av samhörighet, säger Alexandra Thomas.

Samtidigt är det lätt att gå fel. Många blandar ihop förmågan att visa medkänsla med att vara snäll och omtyckt till varje pris, vilket kan göra ledarskapet otydligt. I själva verket handlar det om att kombinera omtanke och empati med tydlighet.

– En del ledare ger ständigt till andra och glömmer bort sig själva. I längden blir det svårt att bara ge utan att också ge till sig själv eller ta emot compassion från andra, säger Alexandra Thomas.

En sådan kultur kräver att hela organisationen präglas av förmågan att visa medkänsla och omsorg om andra, säger hon.

– Våga ifrågasätta gamla strukturer. Fundera över er möteskultur: Finns tid för reflektion? Hur hanterar ni misstag – bestraffar ni dem, eller lär ni av dem? Sådana frågor och förhållningssätt lägger grunden för en arbetsmiljö som präglas av compassion.

TVÅ TIPS

Led med medkänsla

  1. Börja med dig själv För att kunna visa andra medkänsla behöver du vara snäll mot dig själv. Stilla din inre kritiker genom att uppmärksamma det som fungerar bra i ditt ledarskap. Prova att varje dag notera tre saker du gjort bra. Påminn dig om att det är mänskligt att inte alltid lyckas.
  2. Ställ en extra fråga I stället för att hasta vidare, dröj dig kvar i samtal med medarbetare. Ställ en extra fråga som visar att du verkligen vill förstå deras perspektiv. Lyssna uppmärksamt och fråga sedan: ”Hur kan jag bäst vara till hjälp?”. Den enkla handlingen skapar både förtroende och engagemang.

Källa: Alexandra Thomas, som tillsammans med Gabriela Jones har skrivit boken "Compassionfokuserat ledarskap – en guide till den humana arbetsplatsen", Liber förlag

bild på Henrik Lenngren

Henrik Lenngren

Mer om Arbetsklimat

Senaste om Ledarskap