Hoppa till huvudinnehållet

– Vi ville veta vilka önskemål de unga har på en framtida arbetsgivare, vad de anser vara en attraktiv och hållbar arbetsplats. säger Helena Rönnmark, kommunikationschef.

Bild: Patrick Trädgårdh

Chef

Polarbröds ledningsgrupp tog hjälp av studenter

Polarbröd bad en grupp studenter att komma med input på sin verksamhet. Det gav företaget nya idéer och enny syn på verksamheten. Och studenterna fick med sig betydelsefull operativ kunskap på vägen ut i arbetslivet.

– Det var jättestort att vara en av dem som fick ingå i den juniora ledningsgruppen på Polarbröd. Jag är intresserad av ledarskapsfrågor och det lockade mig att få komma ut till ett företag och få jobba med strategier mer operativt, säger David Ljungblad som är 24 år och civilekonom. 

David Ljungblad, 24 år och civilekonom.
David Ljungblad var en av fyra studenter i den juniora ledningsgruppen på Polarbröd.
Bild: Privat

Det är Miruno Consulting (startat av studenter) som parar ihop företag och studenter. De erbjuder tillgång till topptalanger från svenska universitet som ska bidra med nya perspektiv och utmana det traditionella tänkandet i en organisation. Varje medlem i en ledningsgrupp blir matchad med en student i den juniora lednings­gruppen baserat på kunskap och intresse.

David Ljungblad var en av fyra studenter i den juniora ledningsgruppen på Polarbröd. Ett uppdrag han skötte parallellt med studierna i ekonomi vid Umeå universitet. Med sitt stora intresse för ledarskapsfrågor blev han matchad med Karin Bodin, som är VD för koncernen. 

– Hon är en förebild om man som jag är uppvuxen i Umeå. Polarbröd har funnits på frukostbordet sen jag var liten. Jag och Karin hade digitala möten varannan vecka, då pratade vi ungefär en timme vitt och brett om idéer, tankar och idéer kopplade till social hållbarhet.

Utöver mötena med de seniora coacherna träffades också den juniora ledningsgruppen en gång i veckan. Där pratade de om mötena med de seniora cheferna och försökte tillsammans lista ut idéer och konkreta förbättringsförslag. Och Miruno stod för vägledning. Det var ett bra upplägg, menar David Ljungblad.

Att få ungas ögon på verksamheten är jätteviktigt för att utvecklas och styra rätt mot framtiden.

Helena Rönnmark är kommunikationschef och ingår i Polarbröds ledningsgrupp, hon har jobbat på företaget i många år. Hon berättar att Polarbröd valde att delta i det omvända mentorskapsprojektet för att det kändes spännande att få tillgång till unga topptalanger och att få deras syn på verksamheten. 

– Upplägget låg bra i fas för det vi behövde. Vi ville ha nya tankar, perspektiv och idéer kring social hållbarhet. Vi ville också få input kring nya arbetssätt och naturligtvis också få veta vilka önskemål de unga har på en framtida arbets­givare, vad de anser vara en attraktiv och hållbar arbetsplats. 

Läs mer: WSP testade omvänt mentorskap

Helena Rönnmark parades ihop med Franciska Kószás, utbytesstudent med ursprung i Ungern, Danmark och Tyskland. Hon pluggade en master i kommunikation på högskolan i Jönköping. De hade digitalt möte en gång i veckan på ungefär en timme.

– Det var inspirerande samtal och inte svårt att hitta samtalsämnen. Vi pratade fritt om det som kom upp. Franciska kom med många idéer, till exempel kring att bearbeta studenter på relevanta utbildningar. Jag längtade till de där samtalen och att få hennes perspektiv på olika frågor.

Och Helena Rönnmark kunde i sin tur till exempel berätta för Franciska Kószás hur Polarbröd jobbar med kriskommunikation och hur de hanterade situationen efter den stora branden på Polarbröd 2020.

Tankar kring social hållbarhet

Huvuduppdraget för den juniora ledningsgruppen hos Polarbröd var att komma med tankar och idéer kring social hållbarhet. Studenterna kom också med sina olika ­perspektiv på kommunikation, hållbarhet, produktion och ledarskap.

Arbetet med det omvända mentor­skapet pågick under åtta veckor. Då fick Polarbröd ta del av fyra studenters pigga hjärnor och tankar. Förutom David Ljungblad som pluggade ekonomi och Franciska Kószás som pluggade kommunikation var det två studenter med som läste industriell ekonomi respektive Business Administration, Sustainable Enterprise Development vid Jönköpings ­universitet.

Var det något som var svårt i det omvända mentorskapet?

– Kanske att omsätta teori till praktik. Att komma med idéer och tankar i en fungerande organisation när vi från studierna mest är vana vid att jobba med empiri, fakta och forskning, säger David Ljungblad.

Han säger samtidigt att studenterna fick en djupare insyn i en organisation än de kanske fått på sina tidigare praktiker. Att få vara så nära en ledningsgrupp och ta del av hur de arbetar gav mycket, menar han. 

– Sen var det lite speciellt för mig eftersom jag pluggade i Umeå och kunde komma till Polarbröd och vara med på kontoret, heja på dem som jobbar där och sitta med på en ­kafferast. En bonus, säger David Ljungblad.

Fick fortsatt uppdrag

För hans del fortsatte projektet lite längre än de åtta veckorna. Han fick ett fortsatt uppdrag under tre ­månader på heltid. Där fick han fortsätta arbetet i en lite annan tappning och fick även möjligheten att besöka bagerierna.

David Ljungblad tycker att han fått mer kött på benen kring ledarskap  
och praktisk erfarenhet. Sen tycker han också att arbetet med de andra studenterna som bildade skugg­ledning var givande eftersom flera  
av dem var utbytesstudenter. Han lovordar också Polarbröds intresse och insats. 

– Polarbröd var väldigt engagerade. De överträffade alla mina förväntningar. Sedan är det såklart roligt att få stoltsera med en junior CEO-titel i mitt CV. Att ha den erfarenheten, säger David Ljungblad som i dag jobbar på ­Söderberg & Partner.

Vad säger då Polarbröd. Fick de ut det de ville i samarbetet med den juniora ledningsgruppen?

– Ja, det var värdefullt. Att få ungas ögon på verksamheten är jätteviktigt – för att utvecklas och styra rätt mot ­framtiden. Den ­juniora ledningsgruppen är både framtidens konsumenter och med­arbetare. Det hade varit intressant med ett samarbete över en längre period och också att träffas live och visa upp verksamheten på riktigt. Det var också värdefullt att David kunde hjälpa oss under sommaren med sitt projekt, säger Helena Rönnmark, kommunikationschef på Polarbröd.

TIPS

Testa skuggledningsgrupp

  • Prata om upplägg och förväntningar av resultatet innan ni sätter igång.
  • Avsätt tid för möten
  • Försök ses IRL om möjligt
  • Testa att ta hjälp av studenter – det ger energi! 

Källa: Helena Rönnmark & David Ljungblad 

bild på Gerd Eriksson

Gerd Eriksson

Mer om Chef

Senaste om Ledarskap