Hoppa till huvudinnehållet
Porträtt av Fredrik Engström, advokat.

– Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga, säger advokaten Fredrik Engström som utsetts till Årets konflikthanterare.

Bild: Engström & Hellman Advokatbyrå

Uppdrag

”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”

Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.

Namn: Fredrik Engström

Ålder: 44 år

Jobb: advokat och grundare av Engström & Hellman Advokatbyrå

Bor: Göteborg

Intressen: scenkonst, filosofi och all typ av sci-fi.

I en bransch som är ökänd för högt tempo, långa dagar och stor konkurrens är Engström & Hellman Advokatbyrå en udda fågel. De var först ut bland Sveriges advokatbyråer att skaffa kollektivavtal och att bli HBTQi-certifierade. Dessutom jobbar de stenhårt med konflikthantering.

– Jag är övertygad om att vettiga arbetstider och bra arbetsvillkor är de viktigaste konfliktförebyggande åtgärderna. När du är stressad är det mycket svårare att hålla en låg konfliktnivå, säger Fredrik Engström, som grundat byrån och som nyligen tog emot utmärkelsen Årets konflikthanterare 2024 av Medlingscentrum.

Som ung, nykläckt jurist fick han själv en del propåer från byråer som ville erbjuda jobb med extremt höga krav på tillgänglighet och provisionsbaserad ersättning.

– Det gjorde mig vankelmodig och jag kände ett instinktivt motstånd till att jobba med usla villkor och behöva slåss mot mina kollegor för att komma upp i en rimlig lön.

När han själv startade egen byrå tillsammans med advokatkollegan Peter Hellman, var saken klar: inga individuella bonusar, ingen provisionslön och, framför allt, goda arbetsvillkor.

– Våra medarbetare sover gott på natten och har ett bra liv vid sidan om jobbet. Det är helt enkelt bäst för både dem och för företaget.

Konfliktfritt inte målet

God konflikthantering ingår också i ekvationen. Men målet är inte att skapa en helt konfliktfri arbetsplats. Tvärtom kan konflikter vara utvecklande för arbetsplatsen, men det gäller att hantera dem på rätt sätt, menar Fredrik Engström.

–  Konflikter som handlar om att vi har olika idéer om hur verksamheten ska bedrivas är otroligt viktiga. Utan dem stagnerar vi snabbt, men de får inte ta över.

Engström & Hellman har flera forum för att lyfta upp skav till ytan, både månadsmöten och löpande samtalsforum som leds av byråns två skyddsombud. Dessa forum är ofta kopplade till arbetsmiljö och psykosocial miljö.

– Där dyker det nästan alltid upp viktiga saker, ibland sådant jag inte ens har reflekterat över som problem. Det ger mig aha-upplevelser som chef.

Vi var nog lite naiva och trodde att vi kunde fortsätta som vi alltid gjort och lösa det mesta i lunchrummet eller över en fika.

Det var när byrån växte från tio till trettio medarbetare och kontor i två städer för några år sedan som de två grundarna insåg vikten av att bygga upp den här typen av strukturer.

– Vi var nog lite naiva och trodde att vi kunde fortsätta som vi alltid gjort och lösa det mesta i lunchrummet eller över en fika. Men det märktes snabbt att vi förlorade kontakten med medarbetarna och att kulturen sprang i väg åt olika håll när vi växte. Det började uppstå konflikter och vi var tvungna att styra upp det bättre.  

För många chefer kan det kännas svårt att ta tag i en konflikt, men det gäller att inte rygga. Steg ett är att förstå vad konflikten faktiskt handlar om.

– Det är ofta komplicerat, för du ser kanske bara ”pyset” och inte grundorsaken. Då brukar jag ta ett djupt andetag, orientera mig och försöka förstå vad det faktiskt handlar om innan jag börjar medla.

Var nyfiken och gå in med öppet sinne är Fredrik Engströms andra råd.

– Ha en dialog med de inblandade, lyssna och ställ nyfikna frågor. Gå även in med utgångspunkten att alla förmodligen inte kommer bli nöjda med ditt beslut, men det måste du kunna leva med.

Fokus på verksamheten

Vid en konflikt mellan två kollegor försöker Fredrik Engström alltid förmå dem att prata med varandra först, utan inblandning av chefen.

– Förvånansvärt ofta har de inte ens försökt göra det. Men jag tror på mellanmänskliga samtal som ett bra sätt att lösa konflikter. Fungerar det inte går vi naturligtvis in från ledningen och tar tag i det mer strukturellt.

Även om det alltid är viktigt att medarbetarna mår bra och trivs så är Fredrik Engströms mantra i konflikthantering ”fokus på verksamheten”.

– Risken är stor att man glömmer bort det och lägger mest fokus på de som är arga på varandra. Men det viktiga är hur det påverkar verksamheten. Det måste alltid vara främsta fokus, även om det ibland innebär att man som chef måste ta jobbiga beslut.

TIPS

Fredrik Engströms tre tips för bra konflikthantering

Var inte konflikträdd
Konflikter är nyttiga och kan visa på de fel som behöver rättas till i organisationen. Om du hanterar dem väl kan de till och med stärka er verksamhet och förhindra att den stagnerar.

Gör en egen strategi
Bestäm dig i god tid för hur du vill hantera en viss konfliktsituation så att du har detta klart för dig innan du sätter dig ned med medarbetarna för att medla.

Ha verksamheten i fokus
Alla kommer inte alltid vara nöjda med dina beslut. Det är något du som chef måste acceptera. Det viktiga är att alltid ha i åtanke hur ett visst beslut påverkar verksamheten.

bild på Karin Cedronius

Karin Cedronius

Mer om Uppdrag

Senaste om Ledarskap