Artiklar om Relationer
9 artiklar
-
Är det okej med en smiley i jobbmejlet?
Relationer • Emojis används inte bara i kommunikation på fritiden utan även i mejl och chattar på jobbet. Men vilka oskrivna regler finns – är det ok att lägga till en gråt-smiley när man informerar sina medarbetare om att någon är sjukskriven?
-
"För mig är agilt ledarskap det självklara sättet"
Relationer • Lyhörd, flexibel, närvarande och ödmjuk. Platschefen och teamledaren Camilla Ekström på Sodexo väljer mjuka ord när hon beskriver agilt ledarskap.
-
Så leder du någon som kan mer än du
Relationer • Frågor som du inte begriper och medarbetare som både kan mer och har större erfarenhet än dig. Lugn, du är inte ensam – många chefer sitter i samma båt. Här följer fem experttips.
-
Ledare men inte chef
Relationer • En kollega som alla andra, men ändå inte. Med ansvar att leda, men utan formellt mandat att bestämma. Mats Henriksson, teamledare för tolv kollegor på besiktningsföretaget Inspecta, är en av många i den situationen.
-
"Vi äldre har mycket att lära av de yngre"
Kompetens • Att lära av mer erfarna kollegor tycker nog de flesta är en god idé. Men behöver den erfarna nödvändigtvis vara äldre? Det tycker man inte på analys- och teknikkonsultföretaget WSP. Inom ämnet hållbarhet pågår ett omvänt mentorskap där yngre medarbetare är mentorer åt äldre adepter.
-
Gränslöst arbete förändrar ledarskapet
Relationer • Det blir allt vanligare att jobbet inte är en fysisk plats utan snarare en uppgift som ska lösas. Det gör att många arbetar betydligt mer än den avtalade arbetstiden. En viktig förändring i chefens roll blir därför att sätta gränser för hur långa arbetsdagarna får vara. Tätare avstämningar med personalen samt kartläggning av arbetstiden har visat sig vara effektiva hjälpmedel.
-
Delat ledarskap dubbelt så bra
Relationer • Delat ledarskap gav resultat direkt. Anna-Lena Berg och Nina Uggowitzer är båda vd för bolaget Dustcontrol. Komplicerat? Inte alls. Med bra kommunikation och noll prestige blev det delade ledarskapet en högvinst både för chefer och företag.
-
Låt inte andras känslor styra ditt jobb
Relationer • Att vara lyhörd är en värdefull förmåga. Men den kan också vålla skada. Många människor som är bra på att lyssna och ta in känslostämningar mår dåligt när andra tar för sig eller inte visar hänsyn. Men det finns sätt att skydda sig.
-
Chefer behöver mer än en ledarstil
Relationer • Vilken ledarstil som är lämpligast varierar utifrån situation och person. Som chef i ett alltmer komplext arbetsliv behöver man flera av stilarna i sin verktygslåda för att lyckas. Ledarskapsutvecklare Anki Udd kommenterar tre ledarstilar.