Artiklar om Så gör du
43 artiklar
-
Sju sätt att undvika perfektionsfällan
Så gör du • Att vara ambitiös och noggrann ska inte förväxlas med att vara perfektionist. Perfektionister ställer orimligt höga krav på sig själva vilket ökar risken för utmattning och depression, enligt den brittiske socialpsykologen Thomas Curran som skrivit en bok om perfektionism.
-
Få återhämtningen att bli av
Så gör du • Om vi inte får tillräckligt med återhämtning kan det leda till ohälsa. Niclas Almén, psykolog och stressforskare ger sina bästa återhämtningstips.
-
Komma tillbaka efter sjukskrivning
Så gör du • Att sätta gränser är nyckeln till ett hållbart arbetsliv efter en stressrelaterad sjukskrivning. Här är tips till medarbetare och chef.
-
Fem sätt att bemöta härskartekniker
Så gör du • Härskartekniker skadar trivsel och produktivitet. Forskaren Annakarin Nyberg tipsar om hur du kan bemöta dem på bästa sätt.
-
Sätt säkerheten främst – psykologen tipsar
Så gör du • Organisationspsykologen Erik Matton förklarar vad som styr våra beteenden och hur man skapar en god säkerhetskultur på jobbet.
-
Får man ha mysbyxor på jobbet?
Arbetsklimat • Vett och etikett på jobbet är inte alltid enkelt. Annmarie Palm, specialist på bemötande och relationer på jobbet reder ut några olika dilemman.
-
Sju tips för mer energi på mötet
Så gör du • Det går lätt slentrian i möten och ibland kan det kännas som mötesdeltagarna inte riktigt är närvarande i rummet. Här kommer sju tips för bättre möten!
-
Sju sätt att spara el
Så gör du • Att spara el är inte bara bra för plånboken och klimatet. Faktum är att det också gynnar arbetsmiljön.
-
Sju råd som räddar ryggen
Så gör du • Ryggskott, ont i ryggen och andra belastningsskador är vanliga om man lyfter mycket i jobbet. Det kan räcka med ett enda felaktigt lyft för att skada sig. Men många skador går att förebygga genom att jobba smartare och säkrare.
-
Skapa en plan för krissituationer
Så gör du • På varje arbetsplats behövs en krisgrupp och en plan för krissituationer. I planen ska det bland annat framgå vilken typ av kriser som kan uppstå hos er och vem som gör vad om något händer. Sju tips.
-
Fem tips för att motverka sexuella trakasserier
Så gör du • Sexuella trakasserier försvinner inte genom att skambelägga enskilda individer. Ofta behövs en genomlysning av hela företagskulturen där alla bidrar.
-
Tips för genusmedvetet arbetsmiljöarbete
Så gör du • Både män och kvinnor vinner på en jämställd arbetsmiljö. Om genusglasögonen är på i det systematiska arbetsmiljöarbetet ökar både hälsan och trivseln liksom kvaliteten på det arbete som utförs.
-
Tio tips för att fixa bra belysning
Så gör du • Med bra belysning blir vi både piggare och minskar risken för synproblem och belastningsbesvär. Arbetsliv har listat de bästa belysningstipsen för både kontoret och distansarbetet.
-
Fem sätt att sitta rätt
Så gör du • För några år sedan kom larm om att det är lika farligt att sitta som att röka. På kontor blev det vanligt att stå upp under större delen av arbetsdagen. Men nu visar forskning att kroppen inte aktiveras mer av att stå statiskt. I stället är det variation som är det bästa för hälsan.
-
Sju råd om någon är mobbad
Så gör du • Ingen arbetsplats är helt fri från kränkningar. Om det framkommer att en anställd känner sig utsatt är det viktigt att ta tag i det direkt. För det sämsta ni kan göra är att inte göra något alls.
-
Nio tips för personalmötet
Så gör du • Arbetsplatsträffar och avdelningsmöten är bra tillfällen att ta upp frågor om arbetsmiljö, trivsel och utveckling av medarbetarna. Alla verksamheter ser olika ut men det finns några generella knep för att öka engagemanget och nyttan med mötena.
-
Öva dig på acceptans
Så gör du • Sparkrav eller varsel om uppsägningar? De flesta är med om mer eller mindre tuffa besked under ett arbetsliv. Men genom att öva sig på acceptans går det lättare att komma vidare och göra det bästa av livet här och nu.
-
Så gör ni en arbetsmiljöpolicy
Så gör du • Alla företag oavsett storlek ska ha en arbetsmiljöpolicy. Den kan liknas vid en avsiktsförklaring som beskriver hur ni vill ha det på jobbet. Men för att policyn inte ska bli ett dokument behöver ni involvera medarbetarna och revidera den regelbundet.
-
Träffa rätt när du köper arbetsmiljötjänster
Så gör du • Ett vanligt fel när företagshälsovård upphandlas är att det görs utan att kartlägga vilket behov som finns. Genom att låta processen ta tid och ställa kritiska frågor blir slutresultatet mycket bättre.
-
Dags för medarbetarsamtal
Så gör du • Medarbetarsamtal är ett bra sätt att fånga upp frågor om trivsel och stress. För att samtalen ska bli bra lönar det sig för både chef och medarbetare att vara väl förberedd.