Ny metod för säkrare vägarbete
Publicerat 1 september 2016
Säkerheten är ett stort problem för vägarbetare. För att minska antalet olyckor i samband med tillfälliga avspärrningar testar nu det statliga bolaget Svevia en ny metod med skum-markeringar, för att få bilister att byta fil i tid.
När ett djur körts på av en bil, eller när en bil tappat en säng från ett takräcke, då behöver djur och säng snabbt tas bort från vägen. Vägarbetarna som får uppdraget gör en tillfällig avspärrning och för att kunna jobba säkert använder de ett skyddsfordon med krockskydd. Men trots avspärrningar händer det varje vecka att trafikanter kör in i skyddsfordonet.
– Vi har en kille som blivit påkörd tre gånger på åtta månader. Och även om det inte alltid leder till personskador är det såklart psykiskt väldigt jobbigt. Problemet är att trafikanterna ligger kvar för länge i samma fil, säger Jan Salkert, arbetsmiljöchef på Svevia.
Därför testas nu en metod med skum-markeringar, markeringar som släpps på rad av skyddsfordonet när det är på väg till den avspärrning som ska göras. Tanken är att trafikanterna i god tid ska se skum-markeringarna, förstå att filen de åker i snart stängs av och i god tid byta fil.
– Skummet är ett enkelt komplement till det skyddsfordon vi använder. Det handlar om att utnyttja en mänsklig instinkt. När trafikanten ser skum-markeringarna tänker de förhoppningsvis; ok här ligger det grejer på vägen. Samtidigt som skummet är ofarligt att köra i om bilisten inte ser det.
Skum-metoden används även i samband med att mittstreck målas på landsvägar och är tekniskt enkel.
– Man fäster en liten ståltank på skyddsfordonet, fyller den med en skumbildande vätska och trycksätter. När man vispar om blir det som raklödder. Sedan knuffar maskinen ut en liten skumklick med jämna mellanrum. Märkvärdigare än så är det inte.
Pilotförsöket som genomförts under ett halvårs tid på E4:an mellan Knivsta och Uppsala har slagit väl ut. Inga trafikanter har kört in i skyddsfordon under tiden försöket pågått. Till hösten ska därför metoden användas i skarpt läge i Malmöregionen.
– Varje olycka vi kan undvika är både bilister och vägarbetare glada för, säger Jan Salkert.

Carin Hedström
Mer om Säkerhet
-
Mental förberedelse kan rädda liv
Säkerhet • Genom att regelbundet prata om flyktvägar, söka skydd och ha grundläggande kunskap i livräddning kan arbetsplatser stärka sin beredskap.
-
Så ska du agera vid pågående dödligt våld
Säkerhet • Fly, sök skydd larma. Det är mantrat att ha i huvudet vid pågående dödligt våld, PDV.
-
Trötthet – en underskattad arbetsmiljörisk
Sömn • Det finns mycket att vinna på att prata om hur trötthet påverkar prestationen och bygga bort risker i arbetet kopplat till trötthet. Det anser Anna Dahlgren, docent i psykologi vid Karolinska Institutet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Nu finns riktlinjer för myndigheters AI-användning
AI • För första gången finns nu riktlinjer som ska ge anställda på myndigheter stöd i sin AI-användning.
-
Mental förberedelse kan rädda liv
Säkerhet • Genom att regelbundet prata om flyktvägar, söka skydd och ha grundläggande kunskap i livräddning kan arbetsplatser stärka sin beredskap.
-
"Det kändes som att jag var en majbrasa”
Krönika •