25 år med Arbetsliv
Publicerat 14 december 2018
När det första numret av Arbetsliv såg dagens ljus år år 1993 fanns varken e-post eller smarta telefoner. Men trots att arbetslivet förändrats mycket på 25 år är många av arbetsmiljöfrågorna som diskuterades då fortfarande aktuella.
Tanken med den nystartade tidningen var att nå skyddsombud och chefer direkt med arbetsmiljönyheter och reportage. Tidigare fanns nyhetsbrevet Meddelandet som skickades ut som ett cirkulär med en hel arbetsplats som mottagare.
När det första numret av Arbetsliv kom 1993 var Sverige inne i en djup ekonomisk kris med stor arbetslöshet. Ett viktigt syfte med tidningen var att inte bara skildra problem i arbetslivet utan även visa på lösningar. En målsättning som Arbetsliv fortfarande jobbar efter.
– Vi ville sprida goda exempel och skildra hur man jobbar praktiskt med arbetsmiljön ute på företagen. Eftersom vi gjorde temanummer om olika ämnen var det ofta så att ett företag eller ett förbund beställde flera exemplar av tidningen för att använda internt eller i utbildningssyfte, säger Andreas Alskog som var chefredaktör mellan åren 1993–2008.
Ett tema i ett av de första numren var elöverkänslighet som var en stor fråga på 1980- och 90-talet i Sverige. Temanumret innehöll bland annat en intervju med en konstruktör på ett företag där en majoritet av de anställda blivit elöverkänsliga. Om konstruktören skriver Arbetslivs reporter Börje Nenzén:
"Klockan 09.45 kliver han in i sitt elsanerade och inkapslade arbetsrum. Han mår inte bra. Gatljusen var irriterande nog fortfarande tända när han lämnar hemmet. Trots att taxins dator var avstängd svider det i skinnet över hela kroppen, kläderna känns obehagliga och han darrar invärtes. Han är svårt överkänslig mot el."
Men långt ifrån alla teman i de första numren av Arbetsliv bär så tydliga tidsmarkörer som det om elöverkänslighet. Flexkontor och distansarbete är exempel på ämnen som fanns i de första numren och som Arbetsliv fortfarande bevakar. Anställda på Ericsson Business Networks intervjuas om alla fördelar med att kunna jobba på distans (mer tid med barnen, slippa pendling till jobbet) men uttrycker även oro för att sammanhållningen på jobbet blir sämre när fler jobbar hemma.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsmiljöarbete
-
Få koll på stressen med täta och korta mätningar
Stress • Att genomföra korta, återkommande mätningar, så kallade pulsmätningar, är ett bra sätt att stämma av hur medarbetarna mår och hur arbetsbelastningen är.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Prisad arbetsmiljöinsats minskade olyckorna
Arbetsmiljöarbete • Efter flera år med ett ökande antal olycksfall lyckades Guldfågeln vända trenden. Avgörande för att lyckas har varit att skapa engagemang hos medarbetarna och förståelse för att alla spelar en viktig roll i arbetsmiljöarbetet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Bättre ergonomi med aktivitetsbaserat kontor
Ergonomi • Enligt ergonom Tommy Wilén kan ett aktivitetsbaserat kontor vara skonsammare för kroppen än att ha en fast arbetsplats.
-
Stressrelaterade sjukskrivningar högst bland småbarnsföräldrar
Psykisk hälsa • Antalet personer som är sjukskrivna på grund av stress fortsätter öka och har nått rekordnivåer under 2024. Främst är det mammor i åldern 30–39 år som drabbas.
-
Hot mot finansanställda har blivit vanligare
Hot och våld • Var fjärde finansanställd har upplevt hotfulla situationer på jobbet och över hälften känner sig otrygga på grund av den finansiella brottsligheten.