Hoppa till huvudinnehållet

Många delar i en bil monteras fortfarande för hand och handskador är vanliga.

Bild: Istockphoto

Ergonomi

Smarta handskar förebygger handskador

Robotar kan göra mycket, men många delar i en bil monteras fortfarande för hand och handskador är vanliga. Men genom att använda så kallade smarta handskar och samla mätdata kring hur montörerna använder händerna i arbetet kan skadorna bli färre. Det visar en uppsats som fått pris av Prevent och AFA Försäkring.

Det är Erik Ekstrand och Anna Collinder som i sin masteruppsats i produktionsteknik på Chalmers undersökt både vad handskadorna beror på och hur de kan minskas. Resultatet visade att den absolut vanligaste orsaken till skadorna var "höga tryckkrafter" – det vill säga: operatörerna använder sina händer som verktyg för att sätta fast till exempel kablar och instrumentpaneler och beroende på hur clipsen på delarna är konstruerade, och var i bilen de ska sättas, är det jobbet mer eller mindre tungt.

– Men om de som planerar produktion och montering förstår och kan sätta sig in i operatörernas arbetssituation, så kan skadorna förebyggas. För även om mycket har automatiserats är människors finmotorik fortfarande oersättliga i slutmonteringen, säger Erik Ekstrand. Foto: Privat

Studiens rekommendation blir därför att öka kunskapen om ergonomi i alla delar av produktionsutvecklingen – och framför allt hos dem som designar själva produkterna. Ju tidigare de tar hänsyn till operatörernas förutsättningar, desto mer kan skador förebyggas. En annan rekommendation är att använda smarta handskar med mätinstrument i sig, som ger en objektiv bedömning av hur mycket kraft som behövs för att montera en viss komponent i bilen.

– Som man gör nu tar man in en operatör tidigt i processen och frågar om det går det att montera lätt eller om det är tungt. Men det blir väldigt subjektivt och även svårt att ta hänsyn till att alla människor har olika fysisk byggnad.

Men med smarta handskar i monteringen skulle det direkt gå att säga vilka stationer som är bra eller dåliga för personalen. För handskadorna är allvarliga och svårläkta och kan leda både till operationer och långa sjukskrivningar. De drabbar även kvinnor oftare än män, men varför ger inte studien svar på.
– Kanske har det med handens storlek att göra, eller att män är mindre benägna att rapportera, säger han.

Studien utfördes på Volvo Cars i Göteborg, där Erik Ekstrand även fått jobb. Nu får han tillämpa sina egna resultat. Och han lever som han lär.

– Jag jobbar just nu i de tidiga designfaserna. Jag kan se till att vi väljer clips som är bra och jag kan välja var de ska placeras, så att varje sak planeras med tanke på att det är en människa som ska montera den. Och vi går ofta ned till förfabriken och testar själva. Då känner man om det funkar eller inte.

FAKTA

Om priset

Erik Ekstrand och Anna Collinder har fått årets priset Utmärkt arbetsmiljöuppsats som delas ut av AFA Försäkring och Prevent. De har läst Production Engineering Master programme på Chalmers och tilldelades nu 15 000 kronor för uppsatsen "Handergonomi i tidiga faser av produktionsutveckling".

Ladda ner uppsatsen:

 

bild på Carin Hedström

Carin Hedström

Mer om Ergonomi

Senaste om Mer om arbetsmiljö