Bild: Pixabay
Bättre samordning krävs i e-handeln
Publicerat 2 december 2019
E-handelns andel av detaljhandeln har tredubblats de senaste tolv åren och spås snart utgöra hälften av all handel i Sverige. Nu vill både Arbetsmiljöverket och Sveriges Paketombud se bättre samordning för att förbättra arbetsmiljön för alla de aktörer som hanterar paket innan de når kunden.
Black Friday och Cyber Monday är en utmaning för redan hårt prövad personal på paketterminaler och paketombud i butiker, kvartershandlare och på bensinstationer.
E-handelns andel av detaljhandeln har, enligt E-barometern, tredubblats sedan 2007, från tre till nio procent. Bara mellan 2017 och 2018 ökade handeln med 15 procent. Den kraftiga ökningen har gjort att Arbetsmiljöverket under hösten inspekterat 750 paketterminaler och postombud i butiker runt om i landet. Nästa år fullföljs inspektionen av hela e-handelskedjan med besök hos avsändarna och transportörerna.
– Mängden paket har ökat kraftigt, och med det belastningarna. Tunga manuella lyft har blivit fler och arbetsgivarna har inte hunnit med att investera i lyfthjälpmedel. Det kan dock vara svårt för dem att förutse hur stort flödet ska bli, säger Eric Storbjörk´, projektledare på Arbetsmiljöverket för inspektionsinsatsen.
Ett flertal aktörer och arbetsplatser är inbladade under paketens resa från fabrik till konsument. Detta skapar en utmaning för arbetsmiljöarbetet, när arbetsgivare har andras arbetstagare i sin verksamhet.
– Samordningen av arbetsmiljöansvaret kan bli bättre, ansvaret kan bli tydligare ute hos många av arbetsgivarna, säger Eric Storbjörk.
Arbetsmiljöansvaret för en arbetstagare ligger alltid hos arbetsgivaren. Men när arbetstagare från olika arbetsgivare arbetar på en arbetsplats ska arbetsgivaren för den verksamheten samordna arbetsmiljön med andra arbetsgivare, enligt arbetsmiljölagen.
Postombud kan till exempel vara beroende av hur kommunikationen med speditören fungerar, ergonomin påverkas av hur paketen är lastade, hur tunga paket som skickats, och hur högt lastad buren är, och chaufförerna påverkas av varierande underlag och vilka lyfthjälpmedel som finns till hands.
– Det finns mycket som kan behöva undersökas och samordnas. Ett sätt är att arbetsgivarna delar varandras riskbedömningar, men så går det många gånger inte till, säger Eric Storbjörk.
Han säger att arbetsmiljölagens formuleringar inte ger en konkret vägledning för samordningen. Den är medvetet brett formulerad för att passa i många verksamheter.
– E-handeln har ritat om logistiken och det kommer att bli intressant att se hur lagen fungerar i relation till det inspektionsinsatsen kommer fram till.
På paketterminalerna har Arbetsmiljöverket ställt många undersökningskrav kopplat till belastning. Krav har ställts på lyfthjälpmedel, och kring psykosociala frågor som stress och kränkande särbehandling. Vanliga krav till paketombuden är bättre systematiskt arbetsmiljöarbete och utbildning i belastningsergonomi.
Paketombudens medlemsorganisation Sveriges Paketombud välkomnar inspektionerna.
– De krav som ställts har varit rimliga. Det behövs en bra arbetsmiljö. Prognosen pekar mot att e-handeln ska gå upp till hälften av den totala detaljhandeln. Då talar vi om enorma flöden, säger Olle Janrik, vice VD på Sveriges Paketombud.
Han säger att ombuden löser de arbetsmiljökrav de får.
– Men ansvaret för arbetsmiljön blir otydligt eftersom pakethanteringen i butikerna är en del av paketoperatörernas verksamhet, samtidigt som ombuden har butiken som arbetsgivare.
På lång sikt efterlyser han samordning av utbildning och riktlinjer för alla små tobakshandlare, servicebutiker och ombud hos de stora dagligvarukedjorna.
– Det är inte effektivt att 3 500 handlare ska leta reda på paketvagnar och skaffa egen kontakt med en ergonom. Vi som medlemsorganisation kan ha den samordnande funktionen, och vi försöker påverka paketoperatörerna att ta tag i detta, säger Sveriges Paketombuds Olle Janrik.
Fotnot: E-barometern ges ut i samarbete mellan PostNord, Svensk Digital Handel och HUI Research.
Lars Soold
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Få koll på stressen med täta och korta mätningar
Stress • Att genomföra korta, återkommande mätningar, så kallade pulsmätningar, är ett bra sätt att stämma av hur medarbetarna mår och hur arbetsbelastningen är.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Prisad arbetsmiljöinsats minskade olyckorna
Arbetsmiljöarbete • Efter flera år med ett ökande antal olycksfall lyckades Guldfågeln vända trenden. Avgörande för att lyckas har varit att skapa engagemang hos medarbetarna och förståelse för att alla spelar en viktig roll i arbetsmiljöarbetet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Bättre ergonomi med aktivitetsbaserat kontor
Ergonomi • Enligt ergonom Tommy Wilén kan ett aktivitetsbaserat kontor vara skonsammare för kroppen än att ha en fast arbetsplats.
-
Stressrelaterade sjukskrivningar högst bland småbarnsföräldrar
Psykisk hälsa • Antalet personer som är sjukskrivna på grund av stress fortsätter öka och har nått rekordnivåer under 2024. Främst är det mammor i åldern 30–39 år som drabbas.
-
Hot mot finansanställda har blivit vanligare
Hot och våld • Var fjärde finansanställd har upplevt hotfulla situationer på jobbet och över hälften känner sig otrygga på grund av den finansiella brottsligheten.