
Bild: Istockphoto
Olösta konflikter grogrund för mobbning
Publicerat 26 mars 2019
Forskning visar att konflikter ofta övergår i mobbning. Om medarbetare upplever att de inte släpps in i en arbetsgrupp eller får tillräcklig information för att göra sitt jobb, bör man som chef dra öronen åt sig. Andra tecken på mobbning är hög sjukfrånvaro och personalomsättning.
Mobbning förekommer på alla typer av arbetsplatser och i alla branscher. Enligt Åse Marie Hansen, vid danska Nationale Forskningscenter för Arbejdsmiljö, ökar mobbning risken för att drabbas av depression, sömnproblem och diabetes.
– Mobbning är inte ett problem vi kan negligera och symtomen är långvariga. Uppföljningsstudier visar att den som upplevt mobbning har ökad risk för sömnproblem och depression i minst två till fyra år efter att de blivit mobbade, säger Åse Marie Hansen till nfa.dk.
Mobbning är ett uttryck för att något inte står rätt till på arbetsplatsen, enligt Åse Marie Hansen. Det kan till exempel vara en otydlig rollfördelning eller att arbetsbelastningen är för hög. Det skapar i sin tur frustration och konflikter.
– En konflikt som eskalerar handlar till slut mer om personen än om saken. Därför är det viktigt att så tidigt som möjligt sätta sig in i en konflikt.
För att förebygga mobbning krävs inga andra åtgärder än de man använder för att jobba med andra organisatoriska och sociala problem. Genom att skapa ett gott arbetsklimat förebygger man också mobbning, enligt Åse Marie Hansen. Var uppmärksam på sjukfrånvaro, stress, om många byter jobb eller upplever att de inte får den information de behöver för att göra jobbet, lyder hennes råd.
Så vet du om du är utsatt för mobbning
- Dina synpunkter ignoreras eller förlöljligas.
- Orimligt höga krav i arbetet, t.ex. vad gäller mål eller deadlines.
- Du får inte den information du behöver för att göra jobbet.
- Du får arbetsuppgifter långt under din kompetens.
- Du utsätts för otrevlig jargong och hårda ord från dina kollegor eller chefer.
Källa: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljo

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Mobbning
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
-
Framgångsrik metod för att motverka kränkningar
Mobbning • Aktiv åskådare är en metod och utbildning för att våga ingripa vid kränkningar och sexuella trakasserier. Forskning visar att det ger positiva effekter om man låter omgivningen öva på att reagera och agera på oacceptabla beteenden.
-
En stöttande chef minskar risken för mobbning
Mobbning • Att känna sig trygg med sin närmsta chef minskar risken att utsättas för mobbning. Det gäller även om arbetsklimatet generellt sett är dåligt, enligt ett nyligen avslutat nordiskt forskningsprojekt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Sant och falskt om mobilen
Verktyg och produkter • Ska man lägga mobilen i ris om man tappat den i vatten och är det sant att mobilen lyssnar på det du pratar om? Arbetsliv reder ut myter om mobilen – ett av våra allra mest använda arbetsverktyg.
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
-
Skolor brister i arbetet mot hot och våld
Hot och våld • Enligt en ny rapport från Arbetsmiljöverket misslyckas tre av fyra skolor med att förebygga att personalen utsätts för hot och våld.