Hoppa till huvudinnehållet

Karin Gummesson, huvudskyddsombud på Apotek Hjärtat

Bild: Julia Sjöberg

Uppdrag

”Det blev tydligt hur utsatta vi var”

Apoteksanställda som träffar sjuka människor varje dag löper stor risk att bli smittade av coronaviruset. För huvudskyddsombudet Karin Gummesson har de senaste månaderna varit en turbulent period där hon och fackförbundet Sveriges Farmaceuter tagit fram åtgärder för att skydda personalen.

När Karin Gummesson, receptarie och huvudskyddsombud på Apoteket Hjärtat, kom till Göteborg den 15 mars från sin semester i Australien var det mitt i den värsta coronakrisen. Människor hade börjat välla in på apoteken för att köpa munskydd, handsprit och feber- och smärtlindrande läkemedel. En del köpte också ut hela årsuttag av recept för att säkra tillgången till livsviktiga mediciner.

– Det blev väldigt tydligt för oss hur utsatta vi var med jättemycket människor inne i lokalerna. Vi har kunderna väldigt nära inpå oss. De kommer in och hostar och är förkylda och snoriga. De är ju ofta sjuka när de kommer till oss, säger hon.

På apoteket i Gårda där Karin Gummesson jobbar och på andra apotek rådde stor osäkerhet över hur man skulle hantera situationen. Inledningsvis handlade det mest om att hålla avstånd, tvätta händerna ofta och använda handsprit. Samtidigt gick personalen på knäna på grund av den höga arbetsbelastningen.

– Den var fruktansvärt hög. Då blev man riktigt orolig och tänkte vart ska det här barka hän. Det var kaos helt enkelt.

Apotekssektionen i Sveriges Farmaceuter, där Karin Gummesson är ordförande, sammanställde en lista med krav på förebyggande åtgärder till apotekskedjorna.

– Vi fick sätta press på våra arbetsgivare. Vi behövde ju skydda oss på något vis och ha någon plan för hur vi skulle göra för att minska antalet personer i lokalerna.

De flesta apotek har infört extra städning och satt upp plexiglasskivor vid kassor och receptutlämning för att minska risken för smittspridning. Men många anställda har undrat över varför de inte ska använda munskydd när det är så vanligt i andra länder. Den internationella farmaciorganisationen FIP har också rekommenderat det.

– Men tittar man på vad man har sett i studier så är det inget skydd egentligen. Möjligtvis kan man undvika att smitta någon annan. Sedan har det ju gett sig själv, det finns inga munskydd att uppbringa, säger Karin Gummesson.

Sveriges Farmaceuter och Unionen slöt även ett tillfälligt krisavtal med Svensk Handel. Syftet var att underlätta för arbetsgivarna att snabbt kunna göra förändringar, till exempel när det gäller schemaläggning och arbetstider.

Efter det höga trycket i början av coronakrisen har antalet kunder på apoteken sjunkit drastiskt och en del butiker har ändrat sina öppettider. På Apotea och apotekskedjornas e-handelsenheter är däremot situationen den omvända.

– Där är det problem med stress och hög arbetsbelastning. De går på övertid vecka efter vecka. Det är inte hållbart för dem, säger Karin Gummesson.

En fråga som hängt i luften är hur man kan skydda medarbetare som tillhör, eller lever med någon som tillhör, en riskgrupp för viruset. En del har tvingats ta semester eller vara tjänstlediga utan lön.

Men oron för att insjukna finns även hos anställda som inte ingår i riskgrupperna.

– Nu undrar man mest hur länge det här ska fortgå och när det kan bli som vanligt igen. Men vi får nog leva med det ett tag till misstänker jag.

KARIN GUMMESSONS TIPS

För att hantera krissituationer

1. Vänta inte på att andra ska göra något, ta initiativ till att träffa arbetsgivaren så snart som möjligt.

2. Gör en riskanalys samt handlingsplan som kontinuerligt följs upp.

3. Ha en tydlig kommunikationsväg till medarbetarna, säkerställ att de också kan framföra sina synpunkter.

4. Du är inte ensam, se till att ta hjälp av din omgivning när du behöver det.

bild på Krister Zeidler

Krister Zeidler

Mer om Uppdrag

Senaste om Mer om arbetsmiljö