Det gnälls det mest om på jobbet
Publicerat 11 september 2020
Chefen och arbetsuppgifterna hör till de ämnen som det gnälls mest om på jobbet. Nästan hälften av svenskarna ser gnäll som ett arbetsmiljöproblem, enligt en undersökning.
46 procent av svenskarna uppger att det gnälls mycket eller ganska mycket på jobbet. Det framkommer i en undersökning från Manpower. Hela sju av tio ser gnäll som ett arbetsmiljöproblem.
– En arbetsplats som präglas av negativitet blir fort orolig och nedbrytande. Känslan av att ens arbete är meningsfullt och utvecklande är extra viktigt på en orolig arbetsmarknad, säger Elisabeth Skol, HR-Direktör på ManpowerGroup Sverige i en kommentar.
Gnäll på jobbet kan göra det svårt att behålla kompetenta medarbetare och i längden blir arbetet mindre utvecklande, enligt Elisabeth Skol.
– För att skapa en drömarbetsplats är det otroligt viktigt att erbjuda en bra arbetsmiljö genom att direkt ta itu med gnäll och otrevliga beteenden på arbetsplatsen, säger hon.
De faktorer som främst bidrar till trivsel på jobbet är enligt undersökningen bra kollegor, en bra chef och meningsfulla arbetsuppgifter.
Vanligaste gnället på jobbet
1. Arbetsmiljön
2. Jobbets innehåll
3. Chefen
4. Aktuella händelser
5. Arbetsrelationer
6. Politik
7. Vädret
8. Den egna hälsan
9. Privata relationer
10. Annat
![bild på Marianne Zetterblom](/globalassets/arbetsliv/bildarkiv/2016/maj/marianne_600x400.jpg?width=90&mode=crop&heightratio=1&quality=80)
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
För lite snack om osynligt arbete
Jämställdhet • Hålla i insamlingen till kollegan som fyller år, fixa fikabröd till mötet och vattna blommorna. Så kallade osynliga arbetsuppgifter finns på alla arbetsplatser. Men det pratas alldeles för lite om dem, enligt en ny undersökning.
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Lästips i sommar
Arbetsmiljöarbete • Har du missat Arbetslivs artiklar i vår? Ingen fara, nu får du chansen igen. Här är vårens mest lästa artiklar.
-
Klimatförändringar ingår i ny arbetsmiljöstrategi
Arbetsmiljöarbete • För första gången ingår klimatförändringarnas påverkan på arbetsmiljön i uppdraget att ta fram en ny arbetsmiljöstrategi.
-
Många utmaningar med hybridarbete
Distansarbete • Ensamhet, samarbetssvårigheter samt svårigheter att skilja mellan jobb och fritid är några utmaningar med hybridarbete, enligt en ny undersökning.