Hoppa till huvudinnehållet

Bild: Marianne Zetterblom

Arbetsmiljöarbete

Glad sommar önskar Arbetsliv!

Nu tar Arbetsliv sommaruppehåll. Under tiden bjuder vi på lite sommarläsning. Läs om konsten att varva ner – och börja jobba igen. Dessutom finns ett urval av de artiklar vi hittills publicerat om coronaviruset och arbetslivet. Vi ses i augusti igen!

Inför semestern:

Sänk förväntningarna och må bättre på semester
Att sänka förväntningarna inför semestern är receptet för en lyckad ledighet, enligt Petra Lindfors, professor i psykologi. Med tanke på pandemin, där jobb och privatliv flutit ihop för många, är det också viktigt att göra ett tydligt jobbavslut inför semestern.
Läs mer: 

Kan nedvarvningshetsen ha motsatt effekt?
Många strävar efter att varva ner ordentligt inför semestern. Men enligt Kerstin Jeding, legitimerad psykolog och fil dr, finns det risker med "nedvarvningshetsen".
Läs mer:

Semester i coronatider
Semestern närmar sig och många ser fram emot lite efterlängtad avkoppling. Men coronakrisen har gjort det svårt för många arbetsplatser att planera för ledigheter. Arbetsliv reder ut vad som gäller.
Läs mer:

Så löser du semesterpusslet
Att som chef tillgodose alla önskemål om semester är inte lätt. Men med god planering och ett konstruktivt förhållningssätt går det oftast att lösa.
Läs mer:

Inför jobbstart:

Släpp jobbångesten – arbete är bra
Även om arbete kan skapa stress och ohälsa är det i grunden något positivt. Stressnivåerna är högre hos den som är arbetslös än hos den som jobbar, enligt psykologiprofessor Bo Melin.
Läs mer: 

Tips och råd om corona och arbetsmiljön:

Coronasäkra jobbet i höst
Tre stora bemannings- och rekryteringsföretag har tillsammans tagit fram en guide med hundra tips och råd som gör arbetsplatsen coronasäkrare när det är dags att återvända till jobbet. Guiden tar upp alltifrån städrutiner till informationshantering.
Läs mer: 

Expertens tips till arbetsgivare om coronaviruset
Coronaviruset ställer stora krav på arbetsgivare att hantera hög sjukfrånvaro, oro bland medarbetare och inte minst risken för smitta på arbetsplatsen. Jenny Persson Blom, sakkunnig på Arbetsmiljöverket, reder ut hur du hanterar coronaviruset som arbetsgivare.
Läs mer:

Isolering kan öka missbruksproblem
För den som tidigare haft ett alkoholmissbruk eller lider av psykisk ohälsa kan arbete hemifrån vara en riskfaktor i coronatider. Chefer kan därför behöva ha en tätare kontakt än vanligt med vissa medarbetare.
Läs mer:

Allt fler företag covid-testar sin personal
Allt fler företag erbjuder sina anställda test för antikroppar mot covid-19. Enligt Folkhälsomyndigheten kan testerna säga något om företagens sårbarhet vad gäller sjukfrånvaro, men de varnar för att dra för stora växlar av resultatet vad gäller immunitet mot viruset.
Läs mer: 

Ny skrift ger råd om krisstöd
De flesta som är med om en svår händelse på jobbet återhämtar sig med hjälp av stöd från familj och vänner. Men några behöver professionell hjälp för att komma vidare. En ny skrift ger råd till arbetsgivare hur de ger krisstöd på bästa sätt.
Läs mer:

Mer om Arbetsmiljöarbete

Senaste om Mer om arbetsmiljö