Färre tjänsteresor även efter pandemin
Publicerat 28 oktober 2021
Tjänsteresorna minskade kraftigt under pandemin – och den minskningen är här för att stanna. Det spår myndigheten Trafikanalys i en rapport.
Coronapandemin tvingade många företag att ställa om från tjänsteresor till digitala möten. Men även om restriktionerna nu har släppts kommer antalet tjänsteresor inte komma tillbaka till samma nivåer som före pandemin. Det spår myndigheten Trafikanalys i en rapport. Gunnar Eriksson är avdelningschef på Trafikanalys.
– Pandemin har påverkat transportsektorn mycket. Vi människor har en tendens att överskatta effekter av något som sker här och nu, det har vi haft med oss. Men när vi har tittat på den här frågan kan vi inte komma fram till något annat än att antalet tjänsteresor kommer att påverkas för gott, säger han.
Stora besparingar på kostnadssidan och nya, positivt erfarenheter av digitala möten tros ligga bakom utvecklingen.
Färre korta tjänsteresor
– Organisationer har sparat enorma pengar på resekostnader och är inte benägna att gå tillbaka och tillåta lika stora budgetar som tidigare för detta. En större myndighet som jag pratade med har exempelvis halverat resebudgeten för 2022, så det handlar om stora summor. Samtidigt har enskilda medarbetare fått en helt annan erfarenhet av digitala möten än före pandemin. Den inställningen kommer att leva kvar, säger Gunnar Eriksson.
Det är främst tjänsteresor över dagen och resor till konferenser som kommer att minska, spår myndigheten. Men det är inte säkert att den här utvecklingen enbart beror på pandemin, betonar Gunnar Eriksson.
– Men pandemin kan ha fungerat som en tipping point. Den gav oss snabbt erfarenhet av hur bra det fungerar att ha kontakt via digitala hjälpmedel, säger han.
Vad gäller transportslag är det främst flygtransporterna som kommer att minska, och det kan få en ganska stor påverkan för flygbolagen och flygplatser. Men att vi kommer att lägga mindre tid på resor totalt sätt, är inte säkert.
– Vi människor har lagt ungefär lika mycket tid på transporter under de senaste 100 åren, även om vi har bytt transportslag och typ av resor. Så även om vi kommer att få se ett fortsatt minskat tjänsteresande kanske vi kommer lägga mer tid på andra typer av transporter, som cykling, promenader eller bilresor, säger Gunnar Eriksson.
Katharina Hedström
Mer om Digitalisering
-
Digitala möten gör hjärnan tröttare
Digitalisering • Digitala möten har blivit en självklarhet och något som vi inte reflekterar över längre. Men enligt forskaren Britta Nordin Forsberg blir vi tröttare och mindre kreativa av att ses på skärm.
-
AI präglar årets nyordslista
AI • Cyberresiliens, generativ AI och prompta. Flera av orden på årets nyordslista från Språkrådet handlar om digital arbetsmiljö och det gångna årets AI-utveckling.
-
Vad händer när chefen ersätts av en app
AI • Appar som styr arbetet är vanligt inom flera branscher, som till exempel lager och transport. Nu ska forskare ta reda på hur det påverkar arbetsmiljön.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Lästips i sommar
Arbetsmiljöarbete • Har du missat Arbetslivs artiklar i vår? Ingen fara, nu får du chansen igen. Här är vårens mest lästa artiklar.
-
Klimatförändringar ingår i ny arbetsmiljöstrategi
Arbetsmiljöarbete • För första gången ingår klimatförändringarnas påverkan på arbetsmiljön i uppdraget att ta fram en ny arbetsmiljöstrategi.
-
Många utmaningar med hybridarbete
Distansarbete • Ensamhet, samarbetssvårigheter samt svårigheter att skilja mellan jobb och fritid är några utmaningar med hybridarbete, enligt en ny undersökning.