![](/globalassets/arbetsliv/bildarkiv/2021/nov/pa-jobbet.jpg?width=980&quality=95)
Bild: Fauxels/Pexels
Jobbgemenskap värderas lägre
Publicerat 25 november 2021
Knappt hälften av svenskarna anser att den sociala gemenskapen med kollegor inte är lika viktigt nu jämfört med före pandemin. Men vissa saknar den – i synnerhet yngre medarbetare. Det visar en ny studie.
Knappt hälften av svenskarna anser att den sociala gemenskapen med kollegor inte är lika viktigt nu jämfört med före pandemin. Men vissa saknar den – i synnerhet yngre medarbetare. Det visar en ny studie.
Nästan hälften (45 procent) av svenskarna värderar den sociala gemenskapen med kollegor lägre än innan pandemin, enligt en undersökning av Kantar Sifo på uppdrag av konsultföretaget Kvadrat.
Men 34 procent ser fortfarande gemenskapen med kollegor som lika viktig. Framförallt är det unga i åldrarna 18–34 år där en av fyra värderar gemenskapen mer nu än före pandemin. Minst viktig är samvaron för anställda mellan 50 och 65 år.
– Enligt en del forskare är det sociala samspelet och kunskapsutbytet centralt både för företags konkurrenskraft och för oss som individer. Att ingå i ett större sammanhang som man trivs i är viktigt för upplevelsen av lycka i arbetslivet. Företag måste hitta sätt att uppmuntra detta och hitta nya sätt att mötas, annars riskerar vi en social baksmälla för att folk prioriterar bort gemenskapen, säger Anna Edshage, ansvarig för Kvadrats Göteborgskontor, i en kommentar.
Balans i livet viktigare
En annan pandemieffekt är att balans i livet värderas högre nu jämfört med innan pandemin.
– Många, framför allt de med yngre barn, har i och med pandemin och hemarbete fått en bättre balans i livet utan tidskrävande pendling. Detta är också en grupp som är väldigt positiva till att starta eget – bland de med barn upp till tre år har nästan hälften (48 procent) drömt om att starta eget och därmed ännu mer kunna styra över sin egen tid, säger Anna Edshage.
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 19–27 augusti 2021.
Totalt intervjuades 2385 personer i åldern 18–65 år och i sysselsättning.
![bild på Marianne Zetterblom](/globalassets/arbetsliv/bildarkiv/2016/maj/marianne_600x400.jpg?width=90&mode=crop&heightratio=1&quality=80)
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
För lite snack om osynligt arbete
Jämställdhet • Hålla i insamlingen till kollegan som fyller år, fixa fikabröd till mötet och vattna blommorna. Så kallade osynliga arbetsuppgifter finns på alla arbetsplatser. Men det pratas alldeles för lite om dem, enligt en ny undersökning.
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Lästips i sommar
Arbetsmiljöarbete • Har du missat Arbetslivs artiklar i vår? Ingen fara, nu får du chansen igen. Här är vårens mest lästa artiklar.
-
Klimatförändringar ingår i ny arbetsmiljöstrategi
Arbetsmiljöarbete • För första gången ingår klimatförändringarnas påverkan på arbetsmiljön i uppdraget att ta fram en ny arbetsmiljöstrategi.
-
Många utmaningar med hybridarbete
Distansarbete • Ensamhet, samarbetssvårigheter samt svårigheter att skilja mellan jobb och fritid är några utmaningar med hybridarbete, enligt en ny undersökning.