
Bild: Fauxels/Pexels
Jobbgemenskap värderas lägre
Publicerat 25 november 2021
Knappt hälften av svenskarna anser att den sociala gemenskapen med kollegor inte är lika viktigt nu jämfört med före pandemin. Men vissa saknar den – i synnerhet yngre medarbetare. Det visar en ny studie.
Knappt hälften av svenskarna anser att den sociala gemenskapen med kollegor inte är lika viktigt nu jämfört med före pandemin. Men vissa saknar den – i synnerhet yngre medarbetare. Det visar en ny studie.
Nästan hälften (45 procent) av svenskarna värderar den sociala gemenskapen med kollegor lägre än innan pandemin, enligt en undersökning av Kantar Sifo på uppdrag av konsultföretaget Kvadrat.
Men 34 procent ser fortfarande gemenskapen med kollegor som lika viktig. Framförallt är det unga i åldrarna 18–34 år där en av fyra värderar gemenskapen mer nu än före pandemin. Minst viktig är samvaron för anställda mellan 50 och 65 år.
– Enligt en del forskare är det sociala samspelet och kunskapsutbytet centralt både för företags konkurrenskraft och för oss som individer. Att ingå i ett större sammanhang som man trivs i är viktigt för upplevelsen av lycka i arbetslivet. Företag måste hitta sätt att uppmuntra detta och hitta nya sätt att mötas, annars riskerar vi en social baksmälla för att folk prioriterar bort gemenskapen, säger Anna Edshage, ansvarig för Kvadrats Göteborgskontor, i en kommentar.
Balans i livet viktigare
En annan pandemieffekt är att balans i livet värderas högre nu jämfört med innan pandemin.
– Många, framför allt de med yngre barn, har i och med pandemin och hemarbete fått en bättre balans i livet utan tidskrävande pendling. Detta är också en grupp som är väldigt positiva till att starta eget – bland de med barn upp till tre år har nästan hälften (48 procent) drömt om att starta eget och därmed ännu mer kunna styra över sin egen tid, säger Anna Edshage.
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 19–27 augusti 2021.
Totalt intervjuades 2385 personer i åldern 18–65 år och i sysselsättning.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.
-
Bättre resultat när chefen visar medkänsla
Arbetsklimat • I sin nya bok om compassionfokuserat ledarskap visar psykologerna Gabriela Jones och Alexandra Thomas hur medkänsla på jobbet kan lyfta både människor och resultat.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Skolor brister i arbetet mot hot och våld
Hot och våld • Enligt en ny rapport från Arbetsmiljöverket misslyckas tre av fyra skolor med att förebygga att personalen utsätts för hot och våld.
-
Fler arbetsgivare vill se återgång till kontoret
Distansarbete • Fem år efter att distansarbete blev en möjlighet för väldigt många anställda syns nu en mottrend.
-
Unga kvinnor mest utsatta på jobbet
Arbetsmiljöarbete • Var fjärde ung kvinna har det senaste året utsatts för hot eller våld på jobbet. De löper också större risk än andra grupper att drabbas av kränkande särbehandling och sexuella trakasserier. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket.