Bild: Karolina Gabrowska
Multitasking vanligt när kameran är av
Publicerat 15 juni 2021
Att göra andra saker under videomötet har blivit standard om man får tro en undersökning som Microsoft gjort med sina anställda. Att ha många videomöten under en arbetsdag samt mötets längd påverkar om vi ägnar oss åt multitasking eller inte.
Att personer som deltar i videomöten gör andra saker samtidigt är vanligt, enligt en undersökning som Microsoft gjort och som publicerats av Tech Republic. 30 procent av deltagarna i undersökningen ägnade sig åt sin mejl och 25 procent åt arbete med filer, som exempelvis Word-dokument, under pågående videomöten. Att chatta med kollegor under mötet eller titta på kattbilder är andra exempel ur undersökningen på multitasking-aktiviteter.
Under långa möten eller möten tidigt på dagen är det vanligare att deltagarna tappar fokus. Undersökningen visar också att risken att deltagarna multitaskar är högre om fler än tio personer deltar eller om mötet är 80 minuter eller längre.
På återkommande veckomöten är det också svårare att fånga deltagarnas uppmärksamhet än på möten som bokas in med kort varsel.
Att komma i kapp med sina arbetsuppgifter är en anledning till att anställda ägnar sig åt multitasking. En annan är att det blivit en strategi för att hantera ångest under pandemin som gör det svårt att fokusera på möten.
Men det finns skäl att försöka sluta göra annat under pågående möte. Endast 15 procent upplevde att multitasking gjorde dem mer effektiva. De flesta uppgav att de blev mindre engagerade i jobbet och mentalt utmattade. Kollegorna uppfattade dessutom multitasking som oartigt.
Minska multitasking på videomötet
- Undvik att förlägga videomöten tidigt på morgonen.
- Försök dra ner på antalet deltagare på videomötet. Om vissa deltagare inte har konkreta uppgifter på mötet mer än att lyssna kanske de kan få informationen på annat sätt?
- Gör mötena kortare eller se till att schemalägga pauser.
- Uppmuntra deltagarna att ha på sin kamera.
- Ge deltagarna uppgifter så att de behöver vara aktiva under mötet.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Digitalisering
-
Otydligt vem som ansvarar för den digitala miljön
Digitalisering • Många arbetsgivare är medvetna om att digitala system och arbetssätt har stor påverkan på arbetsmiljön i stort. Men fortfarande är det många som missar att riskbedöma och att ha en tydlig ansvarsfördelning. Det visar en stor inspektionsinsats av den digitala arbetsmiljön som Arbetsmiljöverket gjort.
-
Fler använder AI i jobbet
AI • Fler använder AI i jobbet, enligt rapporten ”Svenskarna och internet” som släpptes nyligen. Att sammanfatta rapporter och felsöka programkod är några vanliga sätt att använda AI i sin yrkesroll.
-
Arbetsmiljöverket tar tempen på den digitala arbetsmiljön
Digitalisering • Under pandemin fick digitaliseringen i arbetslivet en rejäl skjuts. Nu gör Arbetsmiljöverket en inspektion för att se hur arbetsgivarna tar ansvar för den digitala arbetsmiljön och om de har tillräcklig kunskap.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Bättre ergonomi med aktivitetsbaserat kontor
Ergonomi • Enligt ergonom Tommy Wilén kan ett aktivitetsbaserat kontor vara skonsammare för kroppen än att ha en fast arbetsplats.
-
Stressrelaterade sjukskrivningar högst bland småbarnsföräldrar
Psykisk hälsa • Antalet personer som är sjukskrivna på grund av stress fortsätter öka och har nått rekordnivåer under 2024. Främst är det mammor i åldern 30–39 år som drabbas.
-
Hot mot finansanställda har blivit vanligare
Hot och våld • Var fjärde finansanställd har upplevt hotfulla situationer på jobbet och över hälften känner sig otrygga på grund av den finansiella brottsligheten.