
Bild: Canva
Emojis allt vanligare i jobbsammanhang
Publicerat 2 november 2022
För bara fem år sedan ansågs det ofta olämpligt att använda emojis i kommunikationen på jobbet. Det förändrades under pandemin och nu kan det plötsligt kännas tomt att skicka ett meddelande utan en emoji. Men hur man tolkar dem skiljer sig mellan yngre och äldre och många oroar sig för att använda fel emoji.
Det är framför allt bland äldre som det finns en osäkerhet kring vad olika emojis står för och när de kan användas. En oro som är obefogad, tycker Daniel Hånberg Alonso som är journalist, författare och emojiexpert.

– Problemet är i så fall att man använder emojis helt utan kontext. Många äldre använder sig av tummen upp och inget annat som ett okej för allt från att jag läst din text till att jag sett meddelandet. Det stör sig yngre på.
Enligt honom finns heller inga olämpliga emojis utan allt beror på sammanhanget.
– Emojis har olika betydelser, allt hänger på kontexten. Det beror på vad man pratar om och vilken jargong man har mellan varandra.
Inga emojis till chefen
Vi fick global tillgång till emojis 2010 och redan fem år senare visade en undersökning att 92 procent använde dem i privat kommunikation. Men det skulle dröja innan de blev accepterade i jobbsammanhang. En annan undersökning från 2017 visade chefer tyckte att det var oproffsigt att använda emojis i jobbmeddelande och menade att det visade på inkompetens.
Sedan dess har det vänt. Techföretag som Adobe och Slack har gjort undersökningar under de senaste 16 månaderna som visar en helt annan inställning till de små gubbarna och symbolerna. I Indien anser hela 85 procent att ett meddelande är bristfälligt om det saknar emojis. Globalt sett tycker 53 procent att man kan använda emojis mellan kollegor, men 30 procent skulle inte använda dem i meddelanden till chefer.
Daniel Hånberg Alonso ser tre faktorer bakom förändringen.
– För det första har det gått ytterligare fem år och nu är vi vana att använda emojis. De är en del av vardagen. Sedan innebar pandemin förändringar i hur vi jobbade. Många jobbade hemifrån och såg inte kollegorna face to face. Att använda emojis är ett sätt att pejla stämningen och göra kommunikationen lite mer kamratlig.
– Under pandemin ökade också användningen av chattplattformar som Slack där emojis är lättillgängliga i plattformen. Många arbetsteam hittar sin ton och sitt språk med emojis.
Sätter ton och känsla
Hur är det då med skillnaden mellan generationerna? Det finns ingen svensk undersökning om generationsskillnader och de internationella har något år på nacken. Daniel Hånberg Alonso tror att det framför allt handlar om ängslan att skicka fel emojis som betyder något annat än det man menar.
– Oftast är det äldre som är ängsliga. Yngre säger till om det blir missförstånd och förklarar vad de menar.
Han tycker att emojis fyller sin funktion också i arbetslivet.
– Absolut, de är ett hjälpmedel som hjälper till att sätta ton och känsla. Men sätt in dem i en kontext, var tydlig med vad du skickar och fråga om du inte förstår. Sedan är det inte alltid bra att bara svara med tummen upp.
Våra vanligaste emojis
Det finns drygt 3 600 olika emojis men de flesta har sina favoriter som vi använder återkommande och föga förvånande är de ganska lika. Unicode som är organisationen som står bakom dagens emojis tittade i slutet av förra året på vilka som används mest. Topp fem är:
😂 ❤️ 🤣 👍 😭

Anita Gullberg
Mer om Arbetsklimat
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.
-
Bättre resultat när chefen visar medkänsla
Arbetsklimat • I sin nya bok om compassionfokuserat ledarskap visar psykologerna Gabriela Jones och Alexandra Thomas hur medkänsla på jobbet kan lyfta både människor och resultat.
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Kontoret ena dagen – grönsakslandet nästa
Hybridkontor • Därför mår vi bra av att odla. I Frankrike har en ny sorts hybridjobb vuxit fram där tjänstemän kombinerar kontorsarbete med odling några dagar i månaden. Så vad är det egentligen som gör att många upplever odling som läkande och finns det lärdomar att ta med sig in på kontoret?
-
Bättre fokus – när någon sitter bredvid
Må bra • Har du lättare att fokusera när någon sitter bredvid dig? Då är du inte ensam. Body double-metoden har lyfts fram som ett sätt att skärpa koncentrationen – men fungerar det verkligen?
-
Fortsatt många jobbar hemifrån – men ”office first” trendar
Distansarbete • Dubbelt så många arbetar hemifrån nu jämfört med tiden före pandemin, enligt siffror från SCB. Men det senaste året har en viss avmattning skett.