Hoppa till huvudinnehållet
Kollegor står och pratar.

Hjälpsamma kollegor är något som värdesätts högt på svenska arbetsplatser, enligt en undersökning från Blocket Jobb.

Bild: Pexels

Arbetsklimat

Ohjälpsamma kollegor skapar irritation

Att inte vara hjälpsam eller ta ansvar. Det är egenskaper vi irriterar oss mest på hos våra kollegor, enligt en ny undersökning från Blocket Jobb.

Tvärtemot vad man kanske kan tro är det inte skrivbordsätande eller kvarglömda kaffekoppar som irriterar oss mest på jobbet. Det är istället faktorer som är kopplade till arbetsuppgifterna som skapar mest irritation. Det visar en undersökning där Kantar Sifo på uppdrag av Blocket Jobb frågat 1 000 tjänstemän om vad de stör sig mest på hos kollegorna.

Hela 41 procent svarade att det som irriterade mest var när kollegorna inte tar ansvar. På andra plats kommer dålig samarbetsförmåga och på tredjeplats bristande hjälpsamhet.

– Det är intressant att det vi tycker är mest påfrestande är saker som är kopplade till själva arbetet och hur man sköter sitt jobb och där ligger störningsmoment som att spela musik eller äta vid skrivbordet i lä, säger Anna Rosenlund, Brand Manager på Blocket Jobb i en kommentar.

Beteenden som har med kontorsvett att göra kommer ganska långt ner på listan över vilka beteenden vi stör oss på. Bara tre procent svarar till exempel att kollegor som spelar hög musik eller på andra sätt stör arbetsron är det mest irriterande.

Kollegorna får oss att stanna kvar

Men även om kollegorna kan vara ett störningsmoment är det också de som får oss att trivas och vilja stanna kvar på en arbetsplats. Bland dem som inte vill byta jobba svarar nästan 40 procent att det är på grund av att de trivs med sina kollegor. Bara att trivas med sina arbetsuppgifter hamnar högre upp på listan.

– Vår undersökning visar hur oerhört viktiga kollegorna är för att personalen ska trivas på en arbetsplats. Som arbetsgivare kan det därför vara en god idé att satsa en hel del krut på att skapa fungerande samarbeten och en bra arbetsplatskultur. Människorna vi har omkring oss på jobbet varje dag är en väldigt viktig del i varför folk stannar kvar på en arbetsplats, säger Anna Rosenlund.

TIO I TOPP

Det här stör vi oss mest på hos kollegorna

  • Att man inte tar ansvar, 41 procent
  • Dålig samarbetsförmåga, 32 procent
  • Att man inte är hjälpsam, 26 procent
  • För långa möten, 21 procent
  • Bli inbjuden till möten som inte är relevanta, 19 procent
  • Högljudda telefonsamtal, 13 procent
  • Avbryter/låter inte andra komma till tals, 12 procent
  • Annat, 11 procent
  • Att personen inte kommer i tid, 11 procent
  • Inte hålla deadlines, 10 procent
bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

Mer om Arbetsklimat

Senaste om Mer om arbetsmiljö