Hoppa till huvudinnehållet
Bildreportaget

Mönsterarbetsplatsen

På 1970-talet fanns mer än 15 olika tapetfabriker i Sverige. I dag finns det bara en handfull kvar. En av dem är Ulricehamns tapetfabrik. Här betyder medarbetarnas känsla för färg och form allt och målet är att skapa en så snäll arbetsplats som möjligt.

Text och foto: Linn Bergbrant

När den gamla fabriken stod inför nedläggning bestämde sig några medarbetare för att driva vidare fabriken på egen hand, men i mindre skala. Under de fem år som fabriken funnits i sin nya skepnad har det hänt mycket med arbetsmiljön. Stora förbättringar har gjorts när det gäller ventilation, ljudnivå, temperatur och ergonomi. Och alla anställda har samma månadslön, såväl ledning som produktionspersonal.

Företaget jobbar på att få in mer miljövänliga färger i produktionen. 

– Det händer jättemycket på den fronten. Nu har vi testat färg med stärkelse som bindmedel som är helt nedbrytbar. Förut kunde jag ha en färg stående i ett år men nu blir det odlingar efter några veckor. Då märker man att det inte är några kemikalier i, säger Thomas Johansson som är vice vd och färgmästare.

På lagret förvaras alla tryckvvavlsar. I den här hörnan finns Svenskt Tenns tapetmönster. Varje vertikal rad bildar ett komplett mönster. I dagsläget finns ingen produktion av valsar i Sverige, utan de beställs av formgivarna själva från Tyskland och Nederländerna.

Ann Merlander, företagets expert på limtryck, tycker att variationen är det bästa med hennes jobb. Hon tröttnar aldrig eftersom det hela tiden kommer nya mönster.

– Det är kul att få följa med hela vägen, roligast är att blanda färg. Svårast är att få till ett bra tryck i maskinen, att få det jämt och att inget glipar.

– Vi är mitt emellan det riktigt hantverksmässiga och det storindustriella. Det passar oss perfekt. Det är en styrka att vi både kan trycka riktigt små men också större kollektioner för exempelvis Svenskt Tenn. Vi vill skapa möjligheter för mindre aktörer att trycka sin egen tapet på ett enkelt sätt och med en rimlig investering, säger Anna Andén som i dag är företagets vd. 

Ledningens filosofi är enkel: Det ska vara kul att gå hit och  man ska känna sig ledig när man går hem. Den gemensamma tråden är att brinna för hantverket.

Anna Andén som i dag är företagets vd hade aldrig drivit företag innan men var fast besluten om att det var viktigt att rädda hantverket och de unika kompetenserna.

Den vackra åttaarmade limtrycksmaskinen från 1970-talet är fabrikens stora stolthet. Det krävs mycket erfarenhet och tålamod för att sköta den då det är svårt att förutsäga hur färgerna blir när de väl trycks. Maskinen har sitt eget uttryck. Mönstret växer fram när de olika lagren läggs på varandra utan att torka emellan.

Resultatet av limtryck på tapet är ett levande mönster med skiftningar, som ser näst intill handmålat ut. Här liknar man det vid känslan av en oljemålning, medan screentrycket i stället blir som akvare..

Vid den här egenbyggda väggen kontrollerar Thomas Johansson att mönsterpassningen är perfekt. I stället för att tapetsera med lim sugs tapeten fast med hjälp av lufttryck. Även om maskinerna sköter sig själva måste processen hela tiden kontrolleras av det mänskliga ögat.

Mer om Bildreportaget

Senaste om Mer om arbetsmiljö