Trivseln ökar trots oroliga tider
Publicerat 30 mars 2023
Trots vikande konjunktur och ökning av varsel trivs svenskarna bättre på jobbet än tidigare enligt en ny undersökning. Fler organisationer satsar på arbetsmiljön och tar tillvara medarbetarnas engagemang, enligt Jeanette Bergvall, vd på Great place to work som gjort undersökningen.
![Porträtt Jeanette Bergvall](/globalassets/arbetsliv/2023/mars/jeanette.jpg)
– Vi gjorde motsvarande undersökning 2021, 2019 och 2016 och trenden är tydlig. Svenska folket känner sig mer engagerade och trivs bättre på sina jobb 2023. Vi ser två möjliga orsaker. Dels tar allt fler organisationer medarbetarnas engagemang på största allvar. Dels kan oron i omvärlden driva organisationer framåt. De tvingas ställa om och förändras i snabbare takt, vilket kan verka stimulerande, säger Jeanette Bergvall i en kommentar.
Äldre tycker jobbet är mer meningsfullt
De yngsta medarbetarna, 18–25 år, rankar uppskattning högt, det vill säga de är mer nöjda med den uppskattning de får på jobbet jämfört med äldre medarbetare. De äldsta medarbetarna, 55–65 år, är den grupp som känner störst stolthet och mening med sitt arbete. Hela 77 procent instämmer att deras arbete är meningsfullt jämfört med 60 procent av personerna under 30 år.
De lägsta siffrorna i årets undersökning får ledarskapet. Bara 50 procent svarar att deras chef visar uppskattning för bra utfört arbete och endast 46 procent att cheferna undviker favorisering och lever som de lär.
Nyanställda mindre nöjda med distansarbete
Allt fler svenskar är positiva till distansarbete, enligt undersökningen. 68 procent tycker att arbetet påverkats till det bättre av distansjobbet jämfört med 53 procent år 2021. Mindre positiva till distansarbete är nyanställda som jobbat kortare än två år på arbetsplatsen och mellanchefer.
– Distansarbetets baksidor drabbar de yngre medarbetarna mest. Även om allt fler företag och organisationer ser fördelarna med hybrida arbetsplatser visar vår undersökning att det inte räcker. De behöver också arbeta metodiskt med ledarskapsfrågor för att alla ska må bra och känna sig engagerade, säger Jeanette Bergvall.
Om undersökningen
Totalt deltog 1 015 medarbetare (18-64 år) på svenska arbetsplatser. Undersökningen genomfördes i januari 2023.
Siffror ur undersökningen:
63 % bedömer sin arbetsplats som mycket bra
69 % upplever att kollegorna bryr sig om varandra
49 % tycker att cheferna är bra på att delegera, samordna samt involvera medarbetarna i beslut som rör deras arbete.
20 % har blivit mer oroliga för att förlora jobbet på grund av konjunkturen.
![bild på Marianne Zetterblom](/globalassets/arbetsliv/2022/05-maj/ego.jpg?center=0.38,0.43&width=90&mode=crop&heightratio=1&quality=80)
Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsklimat
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
För lite snack om osynligt arbete
Jämställdhet • Hålla i insamlingen till kollegan som fyller år, fixa fikabröd till mötet och vattna blommorna. Så kallade osynliga arbetsuppgifter finns på alla arbetsplatser. Men det pratas alldeles för lite om dem, enligt en ny undersökning.
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Lästips i sommar
Arbetsmiljöarbete • Har du missat Arbetslivs artiklar i vår? Ingen fara, nu får du chansen igen. Här är vårens mest lästa artiklar.
-
Klimatförändringar ingår i ny arbetsmiljöstrategi
Arbetsmiljöarbete • För första gången ingår klimatförändringarnas påverkan på arbetsmiljön i uppdraget att ta fram en ny arbetsmiljöstrategi.
-
Många utmaningar med hybridarbete
Distansarbete • Ensamhet, samarbetssvårigheter samt svårigheter att skilja mellan jobb och fritid är några utmaningar med hybridarbete, enligt en ny undersökning.