Bild: Istock
Arbetsmiljöverket tar tempen på den digitala arbetsmiljön
Publicerat 2 oktober 2024
Under pandemin fick digitaliseringen i arbetslivet en rejäl skjuts. Nu gör Arbetsmiljöverket en inspektion för att se hur arbetsgivarna tar ansvar för den digitala arbetsmiljön och om de har tillräcklig kunskap.
Digitaliseringen innebär nya möjligheter i arbetslivet, men det finns också hälsorisker för den som ägnar en stor del av arbetstiden åt digitala möten och att hantera och navigera i olika system. Den kognitiva belastningen ökar när hjärnan ständigt utsätts för nya intryck och tvära kast.
– Vi gör inspektionen i branscher där de anställda sitter framför en dator större delen av dagen, som exempelvis konsultbranschen, telekom och resebyråer. 1 500 till 2 000 företag i privat sektor får besök, säger Malin Cato från Arbetsmiljöverket som är projektledare för inspektionen.
Syftet är att få svar på hur det systematiska arbetsmiljöarbetet fungerar när det gäller den digitala arbetsmiljön, vem som ansvarar för riskbedömning och om arbetsgivaren har tillräcklig kunskap om hur digital teknik påverkar de anställda kognitivt.
– Det gäller att se införande och användande av digitala system som en del av arbetsmiljön och anpassa efter de anställdas förutsättningar. Därför behöver arbetsgivaren ha kunskap om på vilket sätt arbetstagarna arbetar i systemen och hur kompatibelt ett nytt system är med de system som redan används i andra arbetsuppgifter.
En annan viktig aspekt enligt Malin Cato är att medarbetarna ges möjlighet att vara med och påverka utformningen av befintliga system och vid inköp av nya system utifrån sitt perspektiv, behov och kunskapsnivå. Arbetsgivaren ska också fundera på om personalen fått ordentlig utbildning i det nya systemet.
Det är chefens ansvar i digitala möten
I och med pandemin fick det digitala arbetslivet en skjuts framåt. En stor del i det var digitala möten som lever kvar även efter pandemin.
– Ett möte via skärm är mer kognitivt belastande än ett fysiskt möte. Ännu mer om det är möten om olika ämnen utan vila emellan. Hjärnan behöver pauser och tid att ställa om. Det är chefens ansvar att se till att digitala möten anpassas för att skapa en bra arbetsmiljö. Ett sätt är att begränsa mötestiden och att se till att det finns tid för vila emellan.
Den digitala utvecklingen har gått väldigt fort och Malin Cato säger att det mer än någonsin behövs ett aktivt ledarskap som tar ansvar för hur den digitala arbetsmiljön utformas, används och anpassas för arbetstagarna. Samtidigt är det ett nytt område som Arbetsmiljöverket nu inspekterar.
– Ett syfte med inspektionen är att lyfta frågan om arbetsgivaren har tillräcklig kunskap och kompetens för att undersöka och riskbedöma den digitala arbetsmiljön.
Finns mycket hjälp och stöd att hämta för arbetsgivaren
Hon vill gärna tipsa arbetsgivarna om att det finns gratis material att hämta för att skaffa sig kunskap kring den digitala arbetsmiljön hos både Prevent och Suntarbetsliv.
Malin Cato är hoppfull. Indikationer från cheferna i branscherna där Arbetsmiljöverkets inspektion ska ske har varit positiva.
– Signalerna vi fått från arbetsgivarna är att de är både nyfikna och intresserade. De vill jobba hållbart. Det blir spännande att göra inspektionen, det är ett nytt område och det är välbehövligt.
Om inspektionen
Arbetsmiljöverkets inspektion är en del av en EU-gemensam kampanj med temat ”Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv”. Kampanjen vill öka medvetenheten om utmaningar och risker i den digitala arbetsmiljön och behovet av att hantera dem på ett säkert och hälsosamt sätt.
Inspektionen pågår mellan 23 september och 8 oktober 2024 och resultatet presenteras på ett webbinarium den 25 oktober.
Källa: Arbetsmiljöverket
Gerd Eriksson
Mer om Digitalisering
-
Otydligt vem som ansvarar för den digitala miljön
Digitalisering • Många arbetsgivare är medvetna om att digitala system och arbetssätt har stor påverkan på arbetsmiljön i stort. Men fortfarande är det många som missar att riskbedöma och att ha en tydlig ansvarsfördelning. Det visar en stor inspektionsinsats av den digitala arbetsmiljön som Arbetsmiljöverket gjort.
-
Fler använder AI i jobbet
AI • Fler använder AI i jobbet, enligt rapporten ”Svenskarna och internet” som släpptes nyligen. Att sammanfatta rapporter och felsöka programkod är några vanliga sätt att använda AI i sin yrkesroll.
-
Struktur viktigt när arbetet blir mer flexibelt
Digitalisering • Flexibelt arbete är här för att stanna, men utan tydliga riktlinjer och smart planering kan det lätt bli en stressfälla. En ny studie från Högskolan i Gävle visar hur arbetsgivare och medarbetare kan införa rutiner som gör att det fungerar bättre.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Bättre ergonomi med aktivitetsbaserat kontor
Ergonomi • Enligt ergonom Tommy Wilén kan ett aktivitetsbaserat kontor vara skonsammare för kroppen än att ha en fast arbetsplats.
-
Stressrelaterade sjukskrivningar högst bland småbarnsföräldrar
Psykisk hälsa • Antalet personer som är sjukskrivna på grund av stress fortsätter öka och har nått rekordnivåer under 2024. Främst är det mammor i åldern 30–39 år som drabbas.
-
Hot mot finansanställda har blivit vanligare
Hot och våld • Var fjärde finansanställd har upplevt hotfulla situationer på jobbet och över hälften känner sig otrygga på grund av den finansiella brottsligheten.