Hoppa till huvudinnehållet

Ett arbetsliv som blir mer komplext ställer också krav på förmåga att samarbeta och självinsikt.

Bild: Istock

Kompetens

Att vara professionell kräver mer än yrkesskicklighet

Synen på vad det innebär att vara professionell på jobbet har förändrats över tid. Tidigare handlade det främst om yrkesskicklighet, men i dag kan det också innefatta egenskaper som social kompetens, att vilja lära sig nya saker och ha ett gott omdöme.

Att vara skicklig på sitt arbete är kanske det första som dyker upp när vi tänker på professionalitet men det krävs mer än så i dagens snabbrörliga arbetsliv. Viljan och förmågan att lära sig nytt och hänga med i utvecklingen är en av de saker som organisationskonsulten Anna Tufvesson tar upp i boken ”Professionell på jobbet”. Hon tar utvecklingen av artificiell intelligens, AI, som ett exempel.

Anna Tufvesson, organisationskonsult
Bild: Liber

– AI är ett paradigmskifte. Vi kanske inte blir ersatta av AI men av någon som kan hantera AI bättre. Det går inte att luta sig tillbaka, vi måste vara villiga att lära nytt och lära mer.Ett arbetsliv som blir mer komplext ställer också krav på förmåga att samarbeta och självinsikt. Det senare kan innebära att inte spela ut sina känslor och till exempel reagera med ilska när det blir lite svårt.

– Professionaliteten ställs på sin spets när det blir lite svårt. Den som är professionell har förmågan att ta sin roll i arbetsgruppen och förstår sitt uppdrag. Hen förstår också hur man bidrar till en bra arbetsmiljö. I dag när många arbetar hemifrån eller på distans i större utsträckning än tidigare ställs också ökade krav på arbetsmoral och gott omdöme.

Boken Professionell på jobbet är upplagd så att den ska kunna läsas tillsammans i arbetsgruppen och innehåller många övningar som gruppen kan reflektera över.

– Tanken är att kunna göra som en studiecirkel och jobba med övningarna för att skapa en samstämmighet om hur professionaliteten kan utvecklas inom arbetsgruppen och på arbetsplatsen.

Mycket handlar om inställning och intresse

Ledarskapet spelar en stor roll för att ge förutsättningar för professionalitet, konstaterar Anna Tufvesson men har valt att inte gå djupare in i det i den här boken.

– Det finns mycket skrivet om ledarskap och jag har skrivit böcker om det tidigare. Här vill jag lyfta att man som medarbetare också har ett stort eget ansvar. Mycket handlar om inställning och intresse.

I Sverige är vi bra på ett aktivt medarbetarskap, vill Anna Tufvesson betona. Men det betyder inte att vi kan nöja oss med det.

– Utvecklingen ställer andra krav på oss att kunna leda oss själva och vara professionella.

Men ingen är professionell jämt, som människor är vi inte alltid vårt bästa jag.

– Min poäng är att det är något eftersträvansvärt att försöka jobba mot att vara professionell.  För vår egen skull, men också för våra kollegors skull och för dem vi är till för.

FAKTA

Definitionen av att vara professionell i sin yrkesroll ur boken ”Professionell på jobbet”:

"En person som är professionell i sin roll har förstått sitt uppdrag, har erforderlig kompetens för att klara av det och är intresserad av att fördjupa den. Hen tar hand om sin fysiska och psykiska hälsa. Hen har god arbetsmoral och visar gott omdöme, är nyfiken på andras sätt att tänka och kan känsloreglera sig. Hen är lätt att samarbeta med och visar personlig mognad i sin interaktion med andra. Hen har också en förmåga att se till vad som är bäst för helheten och är öppen för att prova nya sätt att göra saker på."

bild på Anita Gullberg

Anita Gullberg

Mer om Kompetens

Senaste om Mer om arbetsmiljö