Hoppa till huvudinnehållet

Mikael Östling Huhta, verksamhetschef för grundskolan i Sigtuna kommun och Mikael Larsson som är en av de fem biträdande rektorer som Sigtuna kommun anställt för att jobba med att öka tryggheten och säkerheten i skolan.

Bild: Sigtuna kommun

Hot och våld

De satsar på ökad säkerhet i skolan

Anmälningar om hot och våld i skolan ökar kraftigt, enligt en ny rapport från Arbetsmiljöverket. Sigtuna kommun vill vända trenden och har anställt fem biträdande rektorer som enbart ska jobba med att öka tryggheten och säkerheten i skolan.

Under åren 2013–2023 har anmälningar om hot och våld mot skolpersonal ökat med drygt 150 procent, enligt en färsk rapport från Arbetsmiljöverket. Det kan jämföras med en ökning med ungefär 40 procent i samhället i stort. Samtidigt visar Skolinspektionens årliga nationella undersökningar att det finns en växande grupp elever som känner otrygghet i skolan.

Sigtuna satsar på tiopunktsprogram

I Sigtuna kommun vill man vända den negativa trenden. Där uppger var tredje högstadieelev att det är svårt att koncentrera sig på lektionerna och var femte känner sig inte trygg i skolan. Som ett led i arbetet med att öka säkerheten har kommunen startat ett tiopunktsprogram där bland annat en ny chefsroll har inrättats. Alla fem kommunala skolor med högstadium har anställt en biträdande rektor som ska vara ansvarig för trygghet och studiero.

– Målet är att uppnå en ökad trygghet och säkerhet för våra elever och en bättre arbetsmiljö för lärarna. Genom att lärarna får stöd i att hantera konfliktsituationer som kan uppstå skapas också bättre förutsättningar för lärarnas kärnuppdrag, att undervisa, säger Mikael Östling Huhta, verksamhetschef för grundskolan i Sigtuna kommun.

De nya biträdande rektorerna ska arbeta både strategiskt och operativt. Att det finns närvarande och synliga vuxna i korridorerna och på skolgården är viktig för att skapa trygghet, menar Mikael Östling Huhta.

– Det operativa arbetet handlar mycket om att vara ute i skolmiljön och påverka kulturen och, tillsammans med skolans övriga personal, skapa trygghet.

Trygghetsteam ska hantera konflikter

Kommunen jobbar även med trygghetsteam, som nu ska ledas av de biträdande rektorerna, med trygghetsvärdar som är närvarande och hanterar konflikter som uppstår under skoldagen. De biträdande rektorerna ska också jobba tillsammans med lärarna för att stödja dem i arbetet med att upprätthålla studiero på lektionerna. Det är även viktigt att identifiera vilka strukturer som skapar otrygghet, för att rätt insatser ska sättas in i rätt situation, fortsätter Mikael Östling Huhta.

– Vi behöver kunna identifiera vilka insatser som ökar tryggheten och studieron. Här jobbar vi redan med många verktyg, som årliga undersökningar och intervjuer med elever. Vad som upplevs som trygghet kan se väldigt olika för olika individer och för oss är det viktigt att förstå hur vi kan skapa trygghet för hela gruppen och ta reda på varför vissa gruppen kanske upplever en ökad otrygghet, säger han.

I kommunens tiopunktsprogram ingår även riktade utbildningsinsatser för skolpersonal, att utöka förberedelseklasser, ha socialarbetare på plats samt säkerställa tydliga och likformiga ordningsregler. I april öppnades även en akutskola, där särskilt våldsamma och utåtagerande elever placeras. Mikael Östling Huhta har stora förhoppningar på att de insatser som införts ska ge effekt.

– Nyckelfaktorer för en tryggare miljö i skolan tror jag är en trygg och stabil vuxennärvaro, i kombination med en omsorg om individen och en övertygelse om att en trygg arbetsmiljö gynnar alla, säger han.

bild på Katharina Hedström

Katharina Hedström

Mer om Hot och våld

Senaste om Mer om arbetsmiljö