
Bild: Pixabay
Experten om mobbning på jobbet
Publicerat 3 september 2024
Varför uppstår mobbning på arbetsplatsen och vad kan man göra åt det? Linda Magnusson Hanson, forskare och docent vid Stressforskningsinstitutet, reder ut vad forskningen säger.
Vad är mobbning?
Mobbning brukar ses som kränkande handlingar över en längre tidsperiod. Det kan röra sig om handlingar som upplevs som oönskade, orimliga, hotfulla, fientliga, kränkande, förödmjukande eller nedvärderande och som skulle kunna innebära att den som utsätts tar psykisk, fysisk eller ekonomisk skada. På arbetsplatser eller i arbetsrelaterade sammanhang kan det röra sig om till exempel kritik, isolering, ryktesspridning eller undanhållande av viktig information. Om en person utsatts för denna typ av kränkande handlingar vid upprepade tillfällen eller under en längre tidsperiod och den som utsatts har svårt att försvara sig, brukar man betrakta det som arbetsrelaterad mobbning.
Hur vanligt är mobbning i arbetslivet?
Statistik från Sverige visar på att omkring 7-9 procent av arbetande svenskar utsätts för arbetsrelaterad mobbning. Statistik från flera olika länder pekar på att 11-18 procent av den arbetande befolkningen exponeras för mobbning. Förekomst av mobbning är svår att mäta och uppskattningar skiljer sig betydligt åt beroende på sätt att mäta, vilken tidsperiod som undersöks och vilket urval det baseras på.
Varför uppstår mobbning?
Det finns olika teorier om vad som kan förklara mobbning. En teori handlar om att individuella faktorer kan vara bidragande förklaringar, såsom vissa personlighetsegenskaper eller sårbarheter. Det är till exempel vanligt att utsättas för mobbning om man avviker från normen på arbetsplatsen. En annan teori handlar om organisatoriska brister och problem som exempelvis oklara roller, hög arbetsbelastning, dåligt ledarskap och organisatorisk orättvisa. Forskningen är emellertid relativt begränsad på området. Mer kunskap om vilka organisatoriska- eller arbetsmiljöfaktorer som påverkar arbetsrelaterad mobbning skulle behövas för att bättre förstå hur man kan förebygga sådana situationer.
Vad får mobbning för konsekvenser?
Mobbning kan leda till sjukfrånvaro och att arbetstagare lämnar arbetsplatsen, vilket kan innebära betydande kostnader för organisationen. För den enskilda visar forskningen att det finns en risk att drabbas av hälsobesvär, framför allt psykiska hälsobesvär som symtom på depression, ångest eller utmattning. Det kan alltså ha negativa konsekvenser för hälsa, välbefinnande, livsstil och självkänsla. Den enskilda riskerar också att drabbas av sjukskrivning och hamna utanför arbetslivet.
Vad kan man göra för att förebygga mobbning på arbetsplatsen?
Mycket tyder på att den sociala miljön är viktig och att det är viktigt att tydliggöra att kränkande handlingar inte är acceptabla på arbetsplatsen. Uppförandekoder, värdegrundspolicies, rutiner och ledarskap kan därför ha betydelse. Organisationen bör också jobba systematisk med att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, åtgärda identifierade risker, följa upp och utbilda personal kring kränkande särbehandling.
Vad kan man göra för att hantera mobbning om det väl uppstått?
Om mobbning har uppstått kan man inom organisationen använda konflikthantering och klargörande samtal om vad problemen handlar om och vid behov anmälan och utredning. Problemen bör också följas upp genom att till exempel undersöka behov av behandling eller rehabilitering.

Katharina Hedström
Mer om Mobbning
-
Framgångsrik metod för att motverka kränkningar
Mobbning • Aktiv åskådare är en metod och utbildning för att våga ingripa vid kränkningar och sexuella trakasserier. Forskning visar att det ger positiva effekter om man låter omgivningen öva på att reagera och agera på oacceptabla beteenden.
-
En stöttande chef minskar risken för mobbning
Mobbning • Att känna sig trygg med sin närmsta chef minskar risken att utsättas för mobbning. Det gäller även om arbetsklimatet generellt sett är dåligt, enligt ett nyligen avslutat nordiskt forskningsprojekt.
-
Fem sätt att bemöta härskartekniker
Så gör du • Härskartekniker skadar trivsel och produktivitet. Forskaren Annakarin Nyberg tipsar om hur du kan bemöta dem på bästa sätt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Konsten att få arbetsmiljöarbetet att bli en del av vardagen
Arbetsmiljöarbete • Systematiskt arbetsmiljöarbete riskerar ofta att bli en pappersprodukt snarare än en levande process. Så hur får man det att hålla över tid? Arbetsmiljöutbildaren Mikael Rehnberg delar med sig av sina bästa råd – och pekar ut de vanligaste misstagen.
-
Gratiskaffet på jobbet under press
Må bra • Kaffepriserna rusar vilket är kännbart både för privatkonsumenter och arbetsgivare. Men det finns sätt att få ner kaffekonsumtionen på jobbet.
-
Nio tips för ett långt och friskt arbetsliv
Äldre • Nästa år höjs pensionsåldern vilket till exempel innebär att dagens 30- och 40-åringar tidigast kan ta ut pension från 66 års ålder. Samtidigt uppger allt fler att de varken vill eller kan arbeta ända fram till pensionen.