Hoppa till huvudinnehållet
Små träfigurer mot mörk bakgrund. Två är i fokus och har symboler för konflikt ovanför sig.

Konflikter drabbar inte bara dem som bråkar utan påverkar hela arbetsplatsen.

Bild: Istock

Arbetsklimat

Konflikter på jobbet kostar miljonbelopp

En vanlig föreställning om konflikter är att de bara drabbar dem som bråkar. Men faktum är att en konflikt mellan två medarbetare påverkar hela arbetsplatsen och kostnaderna kan bli mycket höga om de får fortgå, enligt organisationskonsulten Sofia Lundahl.

Konflikter mellan medarbetare är varje chefs mardröm. Helt enkelt för att de är svåra att lösa. Många gör misstaget att underskatta konsekvenserna, enligt Sofia Lundahl på Feelgood, som nyligen pratade om kostnader till följd av konflikter på ett frukostseminarium.

– När jag frågar hur en konflikt mellan två personer påverkat resten av företaget är det vanligt att man svarar att den inte gjort det. Men det stämmer oftast inte. Vi lever inte i en bubbla utan i en kontext och i ett nätverk med andra på arbetsplatsen. En konflikt påverkar därför helheten.

Ett vanlig typ av konflikt enligt Sofia Lundahl är den som uppstår mellan en senior medarbetare och en nyanställd medarbetare, som fått ansvar att leda ett team och genomföra förändringar och effektiviseringar.

– I det här fiktiva men realistiska caset uppskattar den seniora medarbetaren inte teamledarens idéer kring förändringarna och hetsiga diskussioner uppstår. Till sist slutar de prata med varandra helt och kommunicerar bara via mejl. Det uppstår två läger på arbetsplatsen där den ena gruppen fortsätter att jobba som tidigare medan den andra gruppen tycker det nya arbetssättet är bra. Det i sin tur leder till dubbelarbete och missförstånd. Vid ett tillfälle måste man stoppa hela produktionen.

Okunskap och tidsbrist orsaker till konflikteskalering

I slutändan leder den konflikt som startade mellan två personer, till en längre sjukskrivning, ökad korttidsfrånvaro samt att fyra personer väljer att lämna företaget. Enligt Sofia Lundahl kostar en konflikt av det slaget en miljon kronor. Då har hon vägt in kostnader för frånvaro, personalomsättning, produktionsstörningar samt skador på företagets varumärke.

Det fiktiva exemplet gäller ett företag inom tillverkningsindustri där den genomsnittliga månadslönen ligger på 30 000 kronor. Men Sofia Lundahl poängterar att i ett företag med mer kvalificerade tjänster och högre löner blir kostnaderna ännu högre.

Att konflikter får gå så långt som i exemplet ovan handlar inte om illvilja utan om okunskap och brist på tid, enligt Sofia Lundahl.

– Konflikter är ett svårt område och när vi inte vet hur vi ska göra med något så avvaktar vi gärna. Man antar saker i stället för att ta välgrundade beslut. Många chefer tänker att det nog inte är så farligt och att det kanske löser sig av sig självt.

På de arbetsplatser där konflikter uppstår finns ofta organisatoriska brister och otydliga mål, enligt Sofia Lundahl.

 – Kunskapen om hur man förebygger konflikter finns kanske hos HR men inte hos de som styr över budget och som ska bestämma hur mycket man ska satsa på förebyggande arbete.

Hennes råd är att jobba förebyggande, agera tidigt, ta hjälp och inte anta att konflikter löser sig av sig själva.

TIPS

Förebygg konflikter

  • Gör en grundlig analys av era ohälsotal. Vad beror ohälsan på och vad kostar den?
  • Jobba långsiktigt med förebyggande arbete. Se till att det finns kunskap om de negativa konsekvenserna av konflikter hos de som styr över budgeten på företaget.
  • Utvärdera och följ upp ert förebyggande arbete kontinuerligt.
  • Ta extern hjälp.
bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

Mer om Arbetsklimat

Senaste om Mer om arbetsmiljö