Hoppa till huvudinnehållet

– Tidigare satt eleverna med sina mobiltelefoner hela rasterna och pratade knappt med varandra., säger Madeleine Wallin, högstadielärare och huvudskyddsombud.

Bild: Istock

Arbetsmiljöarbete

Mobilförbud blev merarbete för lärarna

Många grundskolor är redan mobilfria och nu inför allt fler skolor mobilförbud även för högre årskurser. Högstadieläraren och huvudskyddsombudet Madeleine Wallin ser flera positiva effekter i klassrummet men också att ytterligare en arbetsuppgift läggs på en redan överbelastad lärarkår.

Madeleine Wallin arbetar på en grundskola i Stockholm med elever från förskoleklass upp till nian. Mobilförbud har sedan länge gällt för klasserna på låg- och mellanstadiet men för ett par år sedan testade skolan att även införa mobilförbud på högstadiet. De positiva effekterna blev snabbt tydliga.

Porträtt av Madeleine Wallin
Madeleine Wallin, högstadielärare och huvudskyddsombud.
Bild: Privat

– Tidigare satt eleverna med sina mobiltelefoner hela rasterna och pratade knappt med varandra. Utan mobilen började de umgås mer och också röra sig mer på rasterna, vilket gjorde att de blev mycket lugnare och hade lättare att fokusera när lektionen började, berättar hon.

Men att se till att mobilförbudet upprätthölls tog mer tid för lärarna än vad man räknat med.

– I början lämnade de flesta eleverna in sina mobiltelefoner men efter ett tag började fler och fler säga att de lämnat mobilen hemma, när de kanske i själva verket hade gömt den i sitt skåp. Några smarta elever tog med sig dubbla mobiltelefoner till skolan och lämnade in en mobil som de inte använde.

Tjafs med elever

Lärarna fick spana efter elever som satt med sina mobiltelefoner på rasterna trots mobilförbudet, vilket ibland ledde till jobbiga konfrontationer. Elever kunde också, mitt under en lektion, hitta på ett ärende för att gå ut från klassrummet och därefter hittas med sin mobiltelefon i korridoren. Att samla in mobilerna vid dörren på morgonen ledde också till tjafs med elever som vägrade lämna in, vilket gav en dålig start på dagen och merarbete såsom uppföljningssamtal med vårdnadshavare. Ytterligare störningar inträffade när elever ”glömde” sätta mobilen på ljudlöst eller med avsikt satte på mobilens larmfunktion så att den ringde mitt under lektionen för att busa, berättar Madeleine Wallin.

Föräldrar positiva – men inte alla

För att få bukt med problemen började biträdande rektorn skicka ut mejl varje dag till alla föräldrar vars barn uppgett att man lämnat mobilen hemma, för att föräldrarna skulle bli uppmärksammade på om detta stämde eller inte. Det krävde i sin tur att lärarna dagligen hann informera biträdande rektorn om vilka som inte lämnat in telefonen.

Från föräldrahåll har de flesta sett positivt på mobilförbudet men det finns en del som tycker att det är fånigt.

– Det finns en del föräldrar som vill ha koll på sina barn konstant och som inte gillar mobilförbudet. Så det blir ytterligare en dialog som lärarna behöver ta, säger Madeleine Wallin.

Stor belastning för lärarna

Efter ett par år med mobilförbud slopades det på grund av den belastning som det innebar för skolans personal. Men när eleverna återigen satt med näsan i mobilerna på rasterna och var överaktiva när lektionen började på grund av att de inte rört sig under rasten, beslutade skolan att i höstas återinföra förbudet, berättar Madeleine Wallin.

På det stora hela tycker hon och hennes kollegor att mobilförbudet är bra – men hon efterlyser en förändring.

– Man kan inte bara lägga till en arbetsuppgift för lärarna utan att ta bort något. Det är det man på många skolor har gjort nu. Vi har redan lärare som går in i väggen för att vi har så hög arbetsbelastning. Jag tror inte att man inser hur mycket jobb det är att upprätthålla mobilförbudet.

bild på Katharina Hedström

Katharina Hedström

Mer om Arbetsmiljöarbete

Senaste om Mer om arbetsmiljö