Hoppa till huvudinnehållet
kvinna bakom en skärm i ett kontorslandskap
Digitalisering

Otydligt vem som ansvarar för den digitala miljön

Många arbetsgivare är medvetna om att digitala system och arbetssätt har stor påverkan på arbetsmiljön i stort. Men fortfarande är det många som missar att riskbedöma och att ha en tydlig ansvarsfördelning. Det visar en stor inspektionsinsats av den digitala arbetsmiljön som Arbetsmiljöverket gjort.

Att jobba i ett krångligt system och kanske inte veta vem man ska vända sig till när det inte fungerar skapar både stress och frustration.

Malin Cato, Arbetsmiljöverket
Bild: Privat

− Arbetsgivare behöver ta mer kommando över den digitala utvecklingen och skapa möjligheter till en välfungerande IT-miljö, utan risk för alltför stor kognitiv belastning som kan leda till utmattning av hjärnan, säger Malin Cato, projektledare på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning i en kommentar.

Hälften fick krav på åtgärder

Arbetsmiljöverket har som en del av årets arbetsmiljövecka bland annat besökt arkitektbyråer och datakonsultfirmor som huvudsakligen arbetar med digitala system. Totalt har 1 500 arbetsplatser inspekterats. Även om många arbetsgivare visar stort intresse för att jobba med den digitala arbetsmiljön enligt Malin Cato har över hälften (55 procent) fått krav på åtgärder. Kraven handlar bland annat om att riskbedöma de digitala system som används och ta fram en åtgärdsplan för dem.

På många arbetsplatser är det också oklart vem som är ansvarig för olika digitala system.

− Det är viktigt att skapa en tydlighet inom organisationen om vem som har ansvar för den digitala arbetsmiljöns utformning och användning. Arbetsgivarna ska också se till att de som får dessa uppgifter är tillräckligt många och har de befogenheter, resurser och kunskaper som behövs för att förebygga risker i arbetet och uppnå en god digital arbetsmiljö, säger Malin Cato.

FAKTA

Kampanjen "Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv"

Under 2023–2025 genomförs EU-kampanjen ”Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv”. I Sverige är temat för i år chefens roll i det digitala arbetslivet. Syftet med årets inspektionsinsats är att öka arbetsgivares kunskap om hur den digitala arbetsmiljön påverkar vår kognitiva hälsa samt få arbetsgivare att inkludera den digitala miljön i det systematiska arbetsmiljöarbetet samt få chefer att ta ägandeskap för hur den digitala arbetsmiljön utformas.

Mer om Prevents satsning inom kampanjen om digital arbetsmiljö

bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

Mer om Digitalisering

Senaste om Mer om arbetsmiljö