Hoppa till huvudinnehållet
Natalie Norberg, receptionschef på Clarion  hotel i Örebro

Natalie Norberg, receptionschef på Clarion hotel, är engagerad i ett projekt för suicidprevention.

Bild: Privat

Psykisk hälsa

Hotellpersonal lär sig bemöta människor i kris

Hotellpersonal kan spela en viktig roll för att förhindra självmord. På Clarion hotel Örebro deltar personalen i ett projekt för suicidprevention där de lär sig upptäcka varningstecken och agera för att rädda liv.

På Clarion hotel Örebro har receptionschef Natalie Norberg erfarenhet av att möta gäster som inte mår bra. Hennes engagemang väcktes under en föreläsning om psykisk ohälsa där hon insåg att hotellpersonal kan spela en viktig roll.

– Många ser hotell som en plats för jobbresor eller avkoppling. Men för vissa som mår dåligt kan det vara en tillflykt, en plats att avsluta sitt liv på, säger Natalie Norberg.

Det är en verklighet som är svår att prata om. Stigmat kring psykisk ohälsa och självmord gör att många tvekar att söka hjälp, vilket även påverkar hotellpersonalens möjligheter att agera. Natalie Norberg beskriver hur det kan kännas att möta en gäst i kris:

– Den klumpen i magen är svår att ignorera, men den driver oss också att vilja göra mer och bättre.

Hjälpte en gäst att få vård

På Clarion Hotel Örebro, som ingår i projektet ”Suicidprevention” tillsammans med Region Örebro och flera andra hotell, testar personalen en digital utbildning. Den ger verktyg för att upptäcka, bemöta och hänvisa gäster i kris. Natalie Norberg ser projektet som en naturlig förlängning av hotellets värderingar.

– Vi jobbar för ett öppet och inkluderande klimat. Vi är en liten organisation där vi stöttar varandra genom att våga prata öppet och erbjuda stöd när det behövs.

Att stötta en person i kris är utmanande. Natalie Norberg minns särskilt en situation där en kvinna ringde till hotellet och uttryckte oro för sin bror. Hon förklarade att han befann sig på ett hotell och hade sagt att han inte längre ville leva.

– Vi hittade honom i vårt bokningssystem och beslutade att gå upp till hans rum. Där möttes vi av en nedstämd man som ville bli lämnad ifred. Jag satte mig på sängen och sa att jag var där för att lyssna.

Samtalet slutade med att mannen tillät Natalie Norberg att kontakta hans familj, som senare kom och hjälpte honom att få vård.

Vi har fortfarande kontakt och han är tacksam att vi fanns där.

– Vi har fortfarande kontakt, och han har sagt att han är tacksam för att vi fanns där. Det är sådana situationer som påminner en om vikten av det här arbetet.

Hotellbranschen har potential att göra skillnad och projektet är ett steg mot en attitydförändring, anser Natalie Norberg.

– Vi som bransch behöver arbeta för att normalisera samtal kring psykisk hälsa och utbilda personalen i att identifiera tecken på att någon mår dåligt. Vi vill vara en del av ett samhälle där det är naturligt att prata om psykisk hälsa utan stigma.

Hoppas att fler ska ta efter

För Natalie Norberg är frågan djupt personlig. När hon var 14 år förlorade hon sin mamma till självmord, en händelse som format hennes drivkraft att skapa en värld där kommande generationer kan känna sig trygga att prata öppet om psykisk hälsa.

– Jag vill att min dotter ska växa upp i ett samhälle där det inte är tabu att må dåligt eller att söka hjälp. Det är min största motivation i det här arbetet.

Projektet, som drivs av Region Örebro län, går nu in i en fas där metoderna ska utvärderas och spridas. Natalie hoppas att fler inom hotellbranschen ska ta efter.

– Det här handlar om att vara medmänniska. Om vi kan bidra till att rädda liv genom att upptäcka, bemöta och hänvisa, då är det vår skyldighet att göra det.

TIPS

Hit kan du vända dig om du har självmordstankar


Källa: 1177

bild på Henrik Lenngren

Henrik Lenngren

Mer om Psykisk hälsa

Senaste om Mer om arbetsmiljö