Hoppa till huvudinnehållet
Bildreportaget

Laffas känsla för snö

Det är tidig lördagsmorgon och ljuskäglorna från en ensam pistmaskin rullar över Åreskutans brant. Lars ”Laffa” Mattsson tillhör en liten yrkesgrupp vars arbetsinsats sällan uppmärksammas men som dagligen uppskattas av glada skidåkare. 

Text och foto: Magnus Laupa

Anja Persson, Sara Hector och ett oräkneligt stort antal skidande turister har Lars ”Laffa” Mattsson att tacka för perfekt snö under skidorna. Han har arbetat på Åreskutan i över 30 år och sedan 2009 kör han pistmaskin för Skistar. Laffa började som gondoljär vid Gondolliften. Han har byggt snowparks, pistat VM-backar och 2022 bar det hela vägen till Kina och arbete inför Vinter-OS.  
– Det var väldigt kul men maten smakade inget vidare, ryser Laffa när han tänker tillbaka. I dag arbetar han i ”dagteamet” med ansvar för Åre, Björnen och Duved.  
Att en pistmaskin bara drar perfekt ”manchester” är en stor missuppfattning. Den största delen av arbetet handlar om att leta upp snö och flytta den dit den behövs.  
– Det kan finnas 6 meter snö i fickor på berget där vi hämtar och skottar upp snö, säger Laffa. 
Klimatförändringar medför att tillgången på snö är osäker från år till år.  
– Det är snö vi lever på. Utan snö, ingen skidåkning. Utan skidåkning, inga intäkter.  
Snökanoner går varma så fort det blir kallt. Det krävs kunskap för att bemästra konstsnön som är extra svårhanterlig.   
– Du måste ge snön tid att bränna fast annars blir det bara is, säger Laffa. Samtidigt är efterfrågan på perfekta backar stor men tiden att få till det med kvalitet knapp. En bra produkt under skidorna är ändå Laffas måtto, varje arbetsdag. 
– Jag gör det här för att det är roligt. När man får en high five från skidåkare som passerar då känns det extra kul. 

– Här vill man undvika att gästerna ramlar ner, säger Laffa och pekar mot bäckfåran som han genast täcker med tre lass snö. Kort därefter passerar några längdskid­åkare som vinkar glatt. 

Sveriges högst belägna café Toppstugan 1 420 meter över havet håller öppet varje dag beroende på väder och om Laffa varit där. 

– Jag skriver alltid Glad Påsk! nere i Tväråvalvet med pistmaskinen. I fjol i skrivstil. 

– Jag är glad ni finns, säger Fredrik Arfs som själv kört pistmaskin och förstår arbetet som ligger bakom.

– Jag är uppvuxen på berget så jag vet var snön ligger, säger Laffa.  
Förutom pisterna så ska bergets leder hållas fria och vara uppmärkta så att fjällräddning och turister ska kunna ta sig fram under säkra former. 

En pistmaskin drar inte bara perfekt ”manchester” med släden. Största delen av arbetet handlar om att leta rätt på snö och flytta den med bladet.  – Det kan finnas 6 meter snö i fickor på berget där vi hämtar och skottar upp snö, säger Laffa. 

Spagetti och köttfärssås vid bergets fot. Pist­maskinsförare tjänar som hotell- och restaurang­anställda.  
– Jag gör det här för att det är roligt.  

Laffa lossar vajern uppe på Åre topplatå. För att klara vikten av stora mängder snö i bladet vinschar pistmaskinen sig uppför berget även där det inte är väldigt brant. Att köra i total ”white out”, när allt blir vitt och konturerna suddas ut, krävs erfarenhet och kunskap om berget. 

Vart ska du? Laffa hjälper en vilsen skidåkare in på rätt spår.

 

Mer om Bildreportaget

Senaste om Mer om arbetsmiljö